kino dzieci

Top 9 filmów MFF Kino Dzieci

Musicie to zobaczyć!

Top 9 filmów MFF Kino Dzieci

Przede mną duże wyzwanie. Spośród 150 tytułów harmonogramu 7. edycji MFF Kino Dzieci mam wyłowić 9 złotych rybek. I to takich, co – poza spełnieniem życzeń wymagającej kinomanki i jurorki festiwalu – odbiorą skrycie dech, wywołają drżenie i zanik mowy. A przecież ja muszę wam o nich opowiedzieć, żeby uzasadnić swój wybór! O, losie.

Potrzeba przyjaźni i przynależności, szukanie piękna gdy wokoło spadają bomby, dążenie do akceptacji siebie, bez której nie sposób zaakceptować innych – oto wiodące tematy filmów 7. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Kino Dzieci, który rozpoczyna się 26 września i trwa do 4 października. W tym roku po raz pierwszy odbywać się będzie w formie hybrydowej (jednocześnie w kinach i w Internecie na specjalnie stworzonej platformie streamingowej). Organizatorzy zrobili wszystko, by dać widzom możliwość doświadczania najlepszego dziecięcego kina, mimo wybitnie niesprzyjających okoliczności. Obiecajcie, że z uwagą obejrzycie filmy 7. edycji, a już na pewno te dziewięć, które wymieniam poniżej.

Ładne Bebe od lat jest patronem MFF Kino Dzieci.

FILONEK BEZOGONEK

reż. Ch. Ryltenius /Szwecja, 2020 r. /wiek: od 4 lat

,,Kiedy Brigitta patrzy na mnie, czuję się jakbym stał w słońcu” – mówi Filonek Bezogonek, stęskniony za swoją ukochaną opiekunką i wiejskim domkiem, w którym razem mieszkali. Filonek się zgubił, bo podczas burzy wyruszył na spacer i na tym spacerze usłyszał dwa głosy: pierwszy Brigitty, który wołał go do domu, drugi – błagający o pomoc. Pobiegł za tym drugim, który okazał się dla niego śmiertelnie niebezpieczny. Odtąd tuła się po mieście, poznaje kocie dobre i złe strony, dowiaduje się też sporo o naturze psów. Jego ,,bezogonek” przysporzy mu tyle samo wrogów, co przyjaciół, ale koniec końców poradzi sobie brawurowo ze wszystkim. Film – termofor.

ZIEMIA JEST NIEBIESKA JAK POMARAŃCZA

reż. I. Tsilyk / Ukraina 2020 r. / wiek: od 11 lat

Tytuł, który atakuje zmysły fantastycznym zlepkiem słów, pochodzi z wiersza Paula Elouarda, francuskiego surrealisty, który pisał o nieuchronnym końcu pewnej ery i optymistycznym początku następnej. Anna wraz z czworgiem dzieci, które samotnie wychowuje, mieszka w Donbasie. Wojna trwa tam już 5 lat, a oni z niesłabnącą nadzieją wyglądają zmiany. Antidotum na brutalną rzeczywistość znajdują we wspólnym kręceniu filmu, tym wartościowszym, że niosącym ze sobą nadzieję i dającym siłę do rozprawiania się z lękami. Kamera staje się filarem ich targanego wojną świata. Dzięki niej rosną i zyskują głos. Film zdobył nagrodę Directing Award: World Cinema Documentary na Sundance Film Festival 2020.

PS Wybierzcie się na bezpłatne spotkanie online z reżyserką Iryną Tsilyk i bohaterkami filmu Myroslavą i Anastasiią Trofymchuk. Wszystko wydarzy się 2.10 o godz. 20 na YouTube Działu Edukacji Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Spotkanie poprowadzi Iza Rutkowska – artystka zajmująca się edukacją w procesie, animatorka i menadżerka kultury, założycielka Fundacji Form i Kształtów.

BINTI

reż. F. Migom / Belgia, Holandia, 2019 r./ wiek: od 9 lat

Jestem czy mnie nie ma? – zastanawia się Binti, popularna vlogerka, która wraz z tatą mieszka w Holandii. Oboje są nielegalnymi imigrantami, muszą się ukrywać, ba, uciekać przed policją, ale nawet w momencie tak wielkiego kryzysu Binti nie straci nic ze swego zapału. Binti pomoże Eliasowi w zbiórce środków na pomoc dla okapi, on natomiast udzieli jej schronienia. Internet, zwykle demonizowany i sprowadzony do roli zagrożenia, jawi się tutaj jako sprawcze medium o wielkiej sile przekazu, angażujące tłumy w słusznej sprawie. Odświeżające!

HISTORIE MISIÓW ŁASUCHÓW

reż. K. Karhánková, A. Májová/ Czechy 2019 r. /wiek: od 4 lat

Misie są głodne! Ten komunikat jest bardziej złowieszczy niż alert pogodowy. Ten komunikat oznacza, że dwa misie, wymyślone przez dwie zmyślne, inspirujące się tradycyjną animacją czeskie reżyserki, nie usiedzą w miejscu ani chwili. Będą szukać jedzenia, a znalezione – pichcić. A po gotowaniu ktoś to będzie musiał wszystko posprzątać, tylko kto? Zobaczcie tych pociesznych kolegów w akcji, ubaw na cztery fajerki!

SZCZĘŚCIARA

reż. J. Sheedy / Australia, 2019 r. / wiek: od 9 lat

Candice na pierwszy rzut oka wygląda jak skrzyżowanie Ani Shirley z Pippi Pończoszanką. I, w istocie, posiada cechy każdej z dziewcząt. Niebanalna, rudowłosa i piegowata powierzchowność zjednuje jej zarówno przyjaciół, jak i wrogów, ale nic nie jest w stanie powstrzymać jej od działania. Zwłaszcza, gdy misją jest przypomnienie ludziom wokoło, czym jest szczęście. Candice ma swoje sposoby, które sprawdzą się zarówno w przypadku nauczycielki z rozbieganym okiem, jak i jej pogrążonej w kłopotach rodzinie. Historia wciąga jak sticky rice, ale nie bez znaczenia pozostaje warstwa wizualna, nawiązująca śmiało do estetyki Wesa Andersona. Przyjemność!

BORI

reż. K. Jin-yu / Korea Południowa 2018 r. /wiek: od 9 lat

Film o dziewczynce, która tak bardzo pragnie przynależeć i nie odstawać od najbliższych, że gotowa jest na wszystko, łącznie z utratą słuchu. Bori słyszy, w przeciwieństwie do reszty jej rodziny. To sytuuje ją w pozycji ich tłumaczki i łączniczki ze światem zewnętrznym, tyle że ta rola separuje ją niejako od samej rodziny, mającej swoje umówione znaki, czującej i myślącej podobnie. Wzruszam się na samą myśl o historii i dylematach bohaterki, o jej poczuciu odpowiedzialności i roli, która najzwyczajniej przerasta 11-letnie dziecko. Bardzo czekam na ten film.

KIEDYŚ LUBIŁAM MORZE

reż. I. Gabel / Belgia 2018 r./ wiek: od 11 lat

Nam morze kojarzy się z wakacjami, w najczarniejszej wizji – ze sztormem. A dla 6000 dzieci, które co roku ze swoimi rodzicami pokonują drogę z ojczyzny do nowego kraju, w którym przyjdzie im żyć, to bezkresna przestrzeń i droga do celu, naszpikowana niebezpieczeństwami. Samo dotarcie na miejsce nie oznacza końca kłopotów. Przeciwnie, w tym momencie zaczynają się formalne trudności: oczekiwanie na decyzję o azylu, próba odnalezienia się w społeczeństwie i egzotycznym, dziwnym świecie. W dokumencie Idriss Gabel dzieci opowiadają o podróży do ośrodka w Walonii i o tym, jak widza swoją przyszłość w kraju, gdzie panuje pokój. Wstrząsające.

SKATEBOARD W STREFIE WOJENNEJ (GDY JESTEŚ DZIEWCZYNĄ)

reż. C. Dysinger / Wielka Brytania 2019 r./wiek: od 11 lat

Oto dokument, który ukazuje z wielką precyzją codzienność młodych Afganek, żyjących w atmosferze ciągłego zagrożenia. Dziewczynki, mimo  trwającej wojny, prowadzą zupełnie zwyczajne życie, ale to, co pozwala im trwać w pogodzie ducha, jest jazda na deskorolkach. Naukę jazdy prowadzi niezależna organizacja non-profit Skatistan, a same zajęcia dają dziewczynkom wiarę w wolną od wojny przyszłość, którą mogą samodzielnie kreować. Film został nagrodzony Oscarem w 2020 roku w kategorii najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny.

PS Dochód z biletów na pokazy filmu ,,Skateboard w strefie wojennej (gdy jesteś dziewczyną)” zostanie przekazany na rzecz Fundacji Skateistan. Specjalistka ds. rozwoju tej fundacji spotka się wirtualnie z widzami 27 września o 14.

MÓJ BRAT ŚCIGA DINOZAURY

reż. S. Cipani / Włochy 2019 r. / wiek: od 11 lat

Jack ma brata, o którym od samych narodzin mówi się, że jest szczególny. I tak właśnie postrzega go starszy brat, do momentu, gdy dociera do niego, że Gio cierpi na zespół Downa. Ilość emocji, która elektryzuje Jacka, jest ogromna: od wstydu i złości, przez niemoc, rozczarowanie aż po wyrzuty sumienia i poczucie winy. Obserwowanie bliskich sobie chłopców, którzy na chwilę oddalili się od siebie by na powrót się zbliżyć, ogrzewa serce jak babciny termofor. Nie obędzie się jednak bez pracy nad sobą i przyznania się do słabości. To uwiera, ale prowadzi do wielkich i pięknych rzeczy.

Film został obsypany nagrodami, a jedną z nich jest nagroda młodzieżowa Europejskiej Akademii Filmowej, przyznawana przez 2000 młodych jurorów z 32 krajów.

Karnety na cały festiwal ONLINE kupicie tu.

Jeśli chcecie kupić bilety na pojedyncze seanse, klikacie tu, wybieracie film, następnie klikacie różowy guzik OBEJRZYJ ONLINE.

Bilety na pokazy stacjonarne kupicie w kasach lub na stronach kin. Harmonogramy i lista festiwalowych miast dostępna tu

Dodaj komentarz