5 umiejętności, które dziecko zdobędzie, ucząc się angielskiego

Nauka języka to trening życiowych kompetencji

Hello, there! Wiecie, że nauka języków obcych to nie tylko trening lingwistyczny i fonetyczny, ale też solidne lekcje umiejętności społecznych? Nacisk na te dodatkowe walory kładą wykładowcy w szkole British Council – sprawdzamy, co poza przyswojeniem języka angielskiego, mogą dać dzieciom takie zajęcia.

Odpowiednio dobrany kurs pozwoli dziecku poznać świat języka, a przy tym rozwijać podstawowe kompetencje komunikacyjne i wzmocnić pewność siebie. Szkoła językowa British Council działa w Polsce już 80 lat, zatem jej twórcy mają spore doświadczenie w opracowywaniu zajęć językowych, w tym lekcji dedykowanych najmłodszym. Wspólnie z jej nauczycielami zebraliśmy 5 argumentów, dla których warto posłać dziecko na zajęcia z angielskiego.

*

1. UMIEJĘTNOŚĆ PRACY W GRUPIE

Praca zespołowa zaczyna się już w przedszkolu, jest kontynuowana w szkole i mocno rozwijana w pracy. Nie każdy lubi działać w większym gronie – u niektórych wynika to na przykład z krępacji – ale im wcześniej ta miękka kompetencja rozwinie się u malucha, tym łatwiej będzie mu odnaleźć się życiowych w sytuacjach, które wymagają kooperacji. Nauczyciele w British Council zwracają uwagę na współpracę, zarówno jeśli chodzi o kreowanie kultury pracy w grupie, czyli wspieranie się, rozwiązywanie problemów i ćwiczenie umiejętności przywódczych, jak i przez naukę pracy w zespole – w klasie i poza nią, np. gdy praca domowa obejmuje projekt realizowany przez kilkoro dzieci. Lekcje angielskiego odbywają się tu w 3 grupach wiekowych (2-5 lat, 6-11 lat i 12-17 lat), więc dzieciaki uczą się współpracy nie tylko z rówieśnikami, ale też młodszymi i starszymi uczniami. W końcu zespoły bywają bardzo zróżnicowane, a sztuką jest nauczyć się pracy w rozmaitych konfiguracjach osobowościowych.

 

*

2. NAUKA PRZEZ ZABAWĘ

Jeśli edukacja, to tylko w mariażu z frajdą – inaczej i dzieciom, i dorosłym przyswajanie wiedzy przychodzi z dużo większym trudem. Tym pierwszym szczególnie! W British Council programy nauczania są układane przez ekspertów – nie tylko od języka języka angielskiego, ale też od nauczania dzieci. Dydaktycy w szkole językowej potwierdzają, że najmłodsi najlepiej uczą się, kiedy są zrelaksowani i szczęśliwi, czyli w czasie zabawy. Biorąc to pod uwagę, nauczyciele dbają o stworzenie przyjaznej i otwartej atmosfery na zajęciach, a proponowane przez nich aktywności są angażujące i łączą naukę z elementami gier i zabaw. Do tego dochodzą wspominane zajęcia grupowe – więcej osób to więcej okazji do zapamiętania słownictwa lub swobodnego trenowania dialogów, no i dużo więcej śmiechu. Enjoy!

 

*

3. TRENOWANIE PEWNOŚCI SIEBIE

W przypadku niektórych dzieci konieczność artykułowania słów w obcym języku budzi wstyd i generuje blokady, a przecież to właśnie działania w praktyce najlepiej pomagają przyswoić dany język. W czasie kursów angielskiego w British Council nauczyciele kładą nacisk właśnie na mówienie, czyli zastosowanie języka w praktycznych, codziennych sytuacjach, adekwatnych dla grupy wiekowej. Dzięki temu najmłodsi nie tylko uczą się języka, ale też trenują kreatywność. Maluchy mogą wyrażać siebie w bezpiecznym, motywującym środowisku, a to jak nic wzmacnia poczucie pewności siebie. Ważny jest też indywidualny rozwój ucznia, dlatego każdy wspólnie z nauczycielem wyznacza swoje cele nauczania. Realizując te zamierzenia, uczniowie notują osobiste postępy, a to naturalnie zachęca ich do dalszej nauki i wpływa pozytywnie na pewność siebie. Zobaczycie, jak po kilku lekcjach dziecko zagai do was o poranku: Mommy, what did you have for breakfast today?

 

 

*

4. ZWIĘKSZANIE ŚWIADOMOŚCI SPOŁECZNEJ

Na zajęciach językowych porusza się rozmaite tematy – te trywialne, doświadczane na co dzień, i te ważkie, dotyczące kondycji świata. W końcu nauka języka to też poszerzanie horyzontów. Na kursach w British Council dzieciaki razem z nauczycielami podejmują kwestie ważne społecznie, np. rozmawiają o ekologii – przyczynach i konsekwencjach zmian klimatycznych, a także o tym, jak można im zapobiec. W szkole używa się też jak najwięcej materiałów przyjaznych środowisku i pochodzących z recyklingu. Nauka angielskiego to także przyswajanie wiedzy o kulturze brytyjskiej, a jednym z jej kluczowych elementów jest poszanowanie dla różnorodności, z którym wiąże się wzajemny szacunek. Nauczyciele podpowiadają też, jak rodzice mogą ćwiczyć język z młodszymi dziećmi, lub w przypadku starszaków – co mogą robić, by trenować angielski poza szkołą, np. za pomocą apek lub uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych i społecznych organizowany przez British Council (jak program MultiCulture Britain prezentujący sztukę z Wielkiej Brytanii na ekranach kin Multikina).

 

*

5. BUDOWANIE ZAUFANIA

Nauczyciel angielskiego to przewodnik po meandrach językowych i od jego podejścia zależy, czy dziecko chętnie przyswoi słownictwo i informacje kulturalne z danego regionu. A wiedzę najlepiej przekazuje się wtedy, kiedy jest naszą pasją, dlatego w British Council dba się o to, by nauczyciele byli włączeni w kulturę brytyjską, interesowali się nią i do tego samego inspirowali uczestników kursów. Przez przeszczepianie inspiracji buduje się też zaufanie, które jest bazą w kontakcie nauczyciel-dziecko. W szkole dba się o bezpieczeństwo dzieci i przeciwdziałanie przemocy werbalnej. Przeszkoleni nauczyciele potrafią pracować z dzieckiem indywidualnie i w grupie, co pozwala oswoić ucznia i zaufać zarówno mentorowi, jak i pozostałym uczestnikom grupy. Good luck!

*

A wy jakie macie przygody z posłaniem dzieci na zajęcia z angielskiego? Zauważyliście u nich rozwój innych umiejętności, poza nauką języka? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach.

Artykuł powstał przy współpracy z British Council.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.