konkurs piórko Książki dla dzieci współpraca

Książka „Fabryka Marzeń”, czyli jak zostać pisarzem dla dzieci?

Konkurs „Piórko 2021” i jego nagrodzona publikacja

Książka „Fabryka Marzeń”, czyli jak zostać pisarzem dla dzieci?
Paulina Kania

Dzięki konkursowi „Piórko. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”, każdy amator pisania może zostać znanym w całej Polsce dziecięcym autorem. Dziś prezentujemy książkę, która wygrała tegoroczny plebiscyt. O czym jest zwycięska „Fabryka Marzeń” i dlaczego warto przeczytać ją swoim dzieciom?

Pisanie czy ilustrowanie dla dzieci to obszar, w którym chciałoby się rozwijać tysiące rodziców. Wielu z nas, po wejściu na drogę rodzicielstwa, nie tęskni już za dawnym życiem zawodowym, a odnajduje się w świecie dziecięcej wyobraźni. Część z tych rodziców myśli o następnym kroku, jakim byłoby podzielenie się ze światem pasją opowiadania czy ilustrowania, przekazując swój nowy dziecięcy język komunikacji innym rodzicom. Ale jak zostać pisarzem bez wykształcenia, doświadczenia i kontaktów w dużych wydawnictwach?

Od kilku lat jest na to sposób – konkurs „Piórko. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”, który daje szansę wszystkim, niezależnie od doświadczenia, wykształcenia czy miejsca zamieszkania. To konkurs, w którym liczy się tylko talent. Tegoroczne laureatki zawodowo nie mają wiele wspólnego z literaturą dziecięcą, ale posiadają twórczą pasję i kochają dziecięcy świat. Autorka zwycięskiego tekstu Piórka 2021 Justyna Woźniak to mama, której pasją jest opowiadanie historii, a Aleksandra Badura – laureatka w kategorii ilustracje, to absolwentka ASP, pracująca na co dzień w branży reklamowej. Ich wspólne dzieło, a zarazem konkursowa nagroda, nosi tytuł „Fabryka Marzeń”. To książka, która rozbudza wyobraźnię, opowiadając o wytrwałości, magii, sprawiedliwości i walce o odwrócenie kolei losu.

„Fabryka Marzeń” jest przykładem lektury zbudowanej na klasycznym kanonie skojarzeń, z bardzo aktualnym przesłaniem wplecionym w treść. Mamy tu typowe dla tradycyjnych bajek postacie: elfy, dobre wróżki, pragnące spełnienia marzeń dziewczynki, a także brzydkie ogry i złego czarnoksiężnika. Pośród tych dobrze znanych z kanonicznych książek bohaterów pojawiają się współczesne akcenty – smutna i szara rodzina, która milczy przy stole, a także „dorosłe” idee i hasła obecne w aktualnym dyskursie dorosłych, takie jak nietolerancja. „Fabryka Marzeń”, jak na bajkę przystało, moralizuje i poucza, ale bez straszenia. Pokazuje, że wiara w sukces może zadziałać na korzyść i że sympatyczny gest okazany wobec zadeklarowanej nieżyczliwości może stopić najbardziej lodowate serca. Najważniejszym morałem jest jednak konkluzja, że niesprawiedliwie byłoby odrzucać kogokolwiek, tylko dlatego, że jest inny.

Główny antagonista bajki – Czarnoksiężnik – przypomina trochę postać Edwarda Nożycorękiego czy Grincha, który czując, że nie pasuje do społeczności, postanowił się od niej odciąć i odnaleźć harmonię w byciu złośliwym i krzywdzeniu. Jego charakter odmienia się jednak wraz z wizytą trójki niespodziewanych gości. „Fabryka Marzeń” objętością i mnogością wątków plasuje się w grupie lektur dla starszych przedszkolaków i dzieci wczesnoszkolnych, ale z odrobiną zaangażowania rodzicielskiego w odgrywanie didaskaliów i podśpiewywaniu rymowanek, może stać się też fajną bajką na dobranoc dla maluszków. Zachęcają do tego ilustracje, które choć opisują postaci takie jak ogry i cyklopy, pozostają przyjazne i miłe dla oka. Książka jest atrakcyjnie wydana – poręczny format i duża czcionka, podobnie jak w poprzednich publikacjach spod egidy „Piórka”, zachęca dzieci do samodzielnego oglądania, a starszaki do próbowania sił w czytaniu.

„Fabryka Marzeń” – tak jak archiwalne książki opublikowane w ramach „Piórka” w poprzednich edycjach – cieszy się uznaniem wielkich postaci świata literatury, sztuki i dziennikarzy. Zachwyciła m.in. aktora Wiktora Zborowskiego i grafika Edgara Bąka, zaś patronat nad publikacją objął już kolejny raz Rzecznik Praw Dziecka. „Fabrykę Marzeń” można kupić w sieci sklepów Biedronka. Warto też śledzić konkursową stronę, by dowiedzieć się o kolejnych edycjach. Może następna będzie szansą na spełnienie waszych marzeń literackich? Szczegółów wypatrujcie tutaj.

Materiał powstał we współpracy z siecią sklepów Biedronka, organizatorem konkursu popularyzującego czytelnictwo „Piórko”.

Dodaj komentarz