Daj dziecku ruch

5 wskazówek od psychologa sportu

Co jako rodzice możemy robić, żeby budować w dziecku zamiłowanie do ruchu i aktywnego spędzania czasu? Na szczęście wygląda na to, że sporo! Podobnie jak wielu rzeczy możemy nie robić, aby sport nie kojarzył się dziecku ze stresem i ocenami.

Powoli zamykamy sierpień i tym samym „Ruch” jako temat miesiąca. Po wakacyjnych powrotach z przestrzeni umożliwiających nam swobodne aktywności bez specjalnego planu, znowu zamykamy się w miejskich realiach. Place zabaw, sale do zajęć zorganizowanych, pokoje pełne zabawek, kuszenie wirtualnego świata i napięte harmonogramy dnia. Im mniej swobody, tym mniej ruchu. Zapytałam Alicję Nowicką, psycholog sportu, jak wspomóc nasze dzieci, by chętnie i w sposób satysfakcjonujący uczestniczyły w zajęciach fizycznych. Oddaje głos Alicji.

*

Dla pokolenia dzisiejszych dziadków ten temat właściwie nie istniał, wprost przeciwnie, sztuką było ściągnięcie ich dzieci – dzisiejszych rodziców – z boiska czy podwórka, gdzie odbywały się fascynujące gry i zawody. Wszyscy zapewne pamiętamy te jedzone w pośpiechu obiady, by już za chwilę, z rozwianym włosem, popędzić z powrotem do kolegów, wrócić do gry. To było jednak zanim na scenę wkroczyła mocna konkurencja w postaci smartfonów oraz arcyciekawych programów i seriali. Aktywność fizyczna nie jest już w sposób oczywisty tak atrakcyjna, a liczba zwolnień z wuefu nigdy chyba nie była tak duża.

Przygotowałam 5 kluczowych, moim zdaniem, wskazówek, jak zachęcać dziecko do aktywności fizycznej. Oto one:

 

*

1. INSPIRUJ I DAJ WYBIERAĆ

Warto razem odkrywać nowe formy ruchu. Być może jest jakiś sport, którego zawsze chcieliśmy spróbować i moglibyśmy zrobić to z dzieckiem? Wspinaczka? Windsurfing? Trampoliny? Widok rodzica stawiającego w czymś pierwsze kroki jest dla dziecka ważną lekcją odwagi, pokazuje, że nie musimy być w czymś od razu dobrzy, że można próbować i upadać, i mieć z tego radość. Ośmiela – co w przypadku aktywności fizycznej jest bardzo ważne. Oczywiście nie każdy chce zostać sportowcem, tak jak nie każdy znajdzie upodobanie w piłce nożnej czy tenisie. Dyscyplin czy po prostu form ruchu jest jednak tak wiele, że warto towarzyszyć dziecku w poszukiwaniu własnego kierunku, czegoś, co jemu akurat będzie sprawiać radość. Kto powiedział, że nie możecie też wymyślić nowej gry czy nawet nowej dyscypliny sportowej, nadać jej nazwy, a potem zorganizować rodzinne igrzyska? Jest przy tym mnóstwo śmiechu i zabawy, a to, jak nic innego sprawia, że chcemy ruszać się częściej.

*

2. DAJ PRZYKŁAD

Wszyscy wiemy, że czyny mówią więcej niż tysiąc słów. Mimo to bardzo często obserwuję rodziców namawiających dzieci do podjęcia dowolnej aktywności fizycznej (od jazdy na rowerze do pójścia na trening piłkarski) z pozycji kanapy. A to po prostu nie działa w ten sposób, podobnie jak trudno rodzicowi ciągle zapatrzonemu w ekran smartfona skutecznie zachęcić dziecko do czytania…

Nie musimy od razu rozpoczynać profesjonalnych treningów czy startować w maratonach (chociaż jeżeli to akurat robimy, często to najmłodsi kibice są najbardziej zaangażowani – uczą się przy tym wspierać innych w realizacji marzeń, inspirują ich postawą, mogą się też wyżyć kreatywnie, przygotowując transparenty czy układając rymowanki i piosenki dla startującego rodzica). Samo danie przykładu aktywnego spędzania czasu, nawet jeśli nie tak spektakularnego jak maraton, jest kluczowe. Piesze wycieczki czy spacery, wybieranie schodów zamiast windy, czy po prostu korzystanie z nadarzających się okazji typu pobyt w sąsiedztwie jeziora, rzeki, boiska do siatkówki – to wszystko zdecydowanie pokazuje dziecku, że aktywne spędzanie czasu jest fajne, pozwala pobyć razem. Same plusy.

*

3. UNIKAJ TWORZENIA PRESJI

Pamiętam, jak seniorska reprezentacja Polski w piłce nożnej poruszała się podczas mistrzostw Europy w 2012 r. autokarem z hasłem „Liczy się sport i dobra zabawa”. I o ile „dobra zabawa” jest rzeczywiście ważna w przypadku dorosłych sportowców, w przypadku dzieci jest ona właściwie najważniejsza. Niezależnie więc od tego, czy zależy ci na tym, by twoje dziecko po prostu lubiło się ruszać, czy w skrytości serca wyobrażasz je sobie z medalem igrzysk olimpijskich na szyi, pozwól mu przede wszystkim cieszyć się z udziału w formalnych czy nieformalnych aktywnościach sportowych. Zamiast koncentrować się na oczekiwanych wynikach, doceniaj postęp, jaki dziecko robi, jego zaangażowanie i odwagę – już samo wyjście na sportową arenę jej przecież wymaga!

*

4. BĄDŹ WSPIERAJĄCYM TOWARZYSZEM

Zaangażowanie w sport wiąże się dla dziecka z przeżywaniem całego spektrum emocji. Zarówno te przyjemne (jak radość czy duma), jak i te trudniejsze w przeżywaniu (smutek czy wściekłość) są ważne i – przede wszystkim – są nieodłączną częścią życia. Pozwól więc dziecku oswajać się z nimi, towarzysz mu w nich, nie bagatelizuj.

*

5. WYMIEŃ SIĘ

Na pewno jako rodzice nauczyliście swoje dziecko niejednej formy ruchu – jazdy na rowerze, nartach, może gry w tenisa czy w piłkę, nawet w formie rzucania i łapania jej. A jak często odwracacie role i to dziecko staje się instruktorem dla was? To bardzo wzmacniające doświadczenie móc nauczyć mamę jeździć na deskorolce czy tatę skakać przez przeszkody. Buduje poczucie kompetencji i wiarę w siebie, nie wspominając już o tym, że zwykle jest też okazją do wspaniałej zabawy. Kiedy widzisz swoje dziecko zaangażowane w jakąś formę aktywności fizycznej, bez skrępowania proś o lekcję!

Dacie się porwać? Porwiecie swoje dzieci?

*

Alicja Nowicka – psycholog, trenerka psychoedukacji, instruktorka rekreacji ruchowej. Pomaga młodym i dojrzałym sportowcom rozwijać kluczowe w ich dyscyplinach umiejętności mentalne. Wspiera rodziców młodych zawodników, współpracuje z trenerami i klubami sportowymi. Obecność uważnych i wspierających dorosłych uważa za szczególnie ważną dla dzieci, również w kontekście sportu. Mama dwóch dziewczynek.

Kontakt do Alicji Nowickiej: strona www, Facebook.

*

Zdjęcie główne pochodzi z projektu fotograficznego „Childhood in the row” Niki Boon.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.