antykoncepcja

Początek macierzyństwa, czyli jak o sobie nie zapomnieć

Początek macierzyństwa, czyli jak o sobie nie zapomnieć

Nadszedł ten wyczekiwany moment – jesteś mamą. Przed Tobą czas dynamicznych zmian, Twój organizm musi przecież przygotować się do nowej rzeczywistości i nowej roli. Ważne, abyś teraz była dla siebie szczególnie wyrozumiała. Czeka Cię mnóstwo zadań, ale pamiętaj, że nie musisz być idealna. Nie musisz wiedzieć wszystkiego. Masz za to prawo oczekiwać wsparcia i zrozumienia ze strony bliskich. Powinnaś też zadbać o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne, a kiedy zdecydujesz się na powrót do życia seksualnego – o taką antykoncepcję, która będzie bezpieczna dla Ciebie i Twojego dziecka.

Kiedy na świecie pojawia się maluch, wszystko się zmienia. Codzienne życie ulega totalnej reorganizacji. Zmiany dotyczą również twojego organizmu, który wraca do formy sprzed ciąży i dostosowuje się do nowych funkcji związanych z opieką nad dzieckiem. Okres ten, nazywany połogiem, trwa przez 6-8 tygodni od momentu porodu. To wtedy gwałtownie spada poziom hormonów (stąd m.in. te „huśtawki nastrojów”), a na ich stabilizację musisz poczekać do 3-5. tygodnia połogu.

Depresji powiedz: NIE

Ta życiowa rewolucja dotyczy też twojego otoczenia, partnera, a jeśli jesteś już mamą – pozostałych dzieci, które trzeba przygotować do obecności nowego członka rodziny i które również wymagają ciągłej uwagi rodziców. Wszystko, co wiąże się z opieką nad maluchem – niezależnie, czy jest to twoje pierwsze, czy kolejne dziecko – składa się na mnóstwo zadań do wypełnienia, ogrom wysiłku, wiele nieprzespanych nocy, codziennych pytań i wątpliwości. Dlatego tak ważne jest wsparcie, jakie otrzymujesz ze strony partnera, a także innych osób z rodziny oraz przyjaciół. Nie obawiaj się prosić o pomoc, a nawet jej wymagać. Pamiętaj, że piętrzące się frustracje, zmęczenie, poczucie zagubienia i osamotnienia mogą prowadzić nawet do depresji poporodowej! W przypadku gdy zauważysz u siebie niepokojące objawy, takie jak długotrwałe przygnębienie, stany lękowe, brak motywacji nawet do wykonania najprostszych czynności, zaburzenia apetytu, snu (niezwiązane z aktywnością dziecka), nie lekceważ tego. Oczywiście mogą to być objawy baby bluesa, który jest nieprzyjemny, ale mija. Jeśli jednak utrzymują się one dłużej niż 6-8 tygodni, powinnaś skonsultować to z psychologiem, psychoterapeutą lub psychiatrą.

Poczuj bliskość

W każdym związku ogromną rolę odgrywa bliskość – duchowa, ale również ta cielesna, seksualna, która pomaga w budowaniu więzi partnerskich, jest źródłem pozytywnych emocji, korzystnie wpływa na dobrostan i na samoocenę. Jednak czas połogu to także zmiany w obrazie ciała, z którymi czasem trudno się pogodzić. Moment powrotu do życia seksualnego może więc wiązać się z obawami co do własnego wyglądu, ale też z lękiem przed ewentualnym bólem, z dyskomfortem spowodowanym np. słabym nawilżeniem pochwy, i z wątpliwościami dotyczącymi współżycia po porodzie. Jeśli towarzyszą ci takie obawy, warto rozważyć wizytę u terapeutki urologicznej, psychologa albo seksuologa.

Najważniejsze jest jednak to, abyś dała sobie czas i wróciła do życia seksualnego wtedy, gdy poczujesz, że jesteś na to gotowa. A teraz? Wspólnie z partnerem znajdźcie taki obszar intymności, w którym zrobicie miejsce na bliskość, bezpieczną formę dotyku i pielęgnowanie waszej relacji. Jeśli będzie ona oparta na wzajemnym zrozumieniu, powrót do pełni aktywności seksualnej stanie się bardziej komfortowy, a ty będziesz mogła pożegnać się ze swoimi obawami.

Karmisz piersią? Wybierz bezpieczną antykoncepcję

Kiedy już zdecydujesz się na pełną bliskość ze swoim partnerem, warto, abyś pomyślała o odpowiedniej dla siebie formie antykoncepcji. Nawet jeśli planujesz kolejne dziecko, postaraj się wstrzymać z tym chwilę. Eksperci w dziedzinie ginekologii wskazują, że zajście w ciążę przed upływem 18 miesięcy od ostatniego porodu jest związane z większą liczbą powikłań. To również z tej przyczyny przemyślany wybór antykoncepcji jest taki ważny.

Być może spotkałaś się z opinią, że laktacja jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą. Wbrew pozorom jest to dość powszechne przekonanie, ale – jak zapewne wiesz – nie ma ono nic wspólnego z prawdą. Według badań WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) odsetek ciąż u karmiących piersią kobiet z laktacyjnym brakiem miesiączki w ciągu 6 miesięcy po porodzie wynosił 0,8%, a po roku od porodu – aż 4,4%. Wykazano też, że możliwość zajścia w ciążę jest szczególnie duża u kobiet, które karmią w nieregularnych odstępach.

Koniecznie porozmawiaj ze swoim lekarzem o doborze antykoncepcji, która będzie bezpieczna dla ciebie oraz dziecka i którą będziesz mogła stosować również po zakończeniu karmienia piersią.

Jeden składnik – pełne zabezpieczenie

Kobietom w czasie laktacji do 6. miesiąca po porodzie nie rekomenduje się złożonej antykoncepcji hormonalnej. Za to na pewno wybór antykoncepcji powinien opierać się na bezpieczeństwie metody, jej dostępności oraz dopuszczalności w przypadku, gdy stosuje ją kobieta karmiąca piersią. Metody antykoncepcji gestagennej, takie jak tabletka progestagenna (POP – progestogen-only pill), system wewnątrzmaciczny uwalniający lewonorgestrel (IUD) czy implant uwalniający etonogestrel, uważa się za najbardziej optymalne rozwiązanie na czas laktacji.

Tabletki progestagenne są przez ekspertów zalecane jako pierwszy wybór dla matek karmiących – ze względu na dobrą tolerancję i brak działań niepożądanych. Ponadto pozwalają ograniczyć do minimum liczbę wizyt u lekarza, co ma znaczenie zwłaszcza w takich okolicznościach, jak pandemia COVID-19. Taka minipigułka jest również bezpieczna dla kobiet z grupy ryzyka rozwoju żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej. Co istotne, tabletka nie wykazuje wpływu na produkcję, ilość i skład mleka matki ani też na rozwój psychofizyczny dziecka karmionego takim mlekiem.

Aktywność seksualna po porodzie od strony medycznej

W okresie połogu w twoim organizmie zachodzą zmiany, na które nie masz wpływu. I nie jesteś w tym osamotniona. Mnóstwo mam boryka się z podobnymi problemami i obawami, również w kwestii aktywności seksualnej. Jak wskazują badania – tylko 7% kobiet rozpoczyna aktywność seksualną w pierwszym miesiącu po porodzie. W czwartym miesiącu wskaźnik ten wzrasta już do 84%, choć – jak widzisz – w dalszym ciągu nie jest to 100%.

A oto, jakie mogą być przyczyny tych zaburzeń:

  • obniżone stężenie estrogenu w organizmie, karmienie piersią (te czynniki powodują zmniejszenie libido, a nawet jego całkowity brak),
  • zmniejszenie grubości błony śluzowej pochwy,
  • ból odczuwany w wyniku urazu krocza,
  • problemy z nietrzymaniem moczu.

Jeśli brzmi to dla ciebie znajomo – wiedz, że nie jesteś w tym sama.

Zadbaj o siebie

To bardzo ważne, aby w ferworze macierzyństwa znaleźć przestrzeń dla siebie i nie dążyć za wszelką cenę do doskonałości. Możesz być pewna, że twoje dziecko zamiast „idealnej” matki woli mieć taką, która umie ustawić priorytety. Dla której wspólna zabawa, czas spędzony z rodziną, rozmowy z partnerem, są ważniejsze niż porządek w mieszkaniu i wypucowane okna. Taka mama nie rezygnuje z własnych spraw, utrzymuje kontakt z przyjaciółmi i znajduje chociaż kilka chwil na to, co lubi. To bywa oczywiście trudne do zrealizowania, ale przy dobrych chęciach i wsparciu otoczenia – naprawdę jest możliwe. Pamiętaj, że dla twojego dziecka najlepsza mama to szczęśliwa mama.

Dodaj komentarz