Zaprogramuj sobie robota. Plus konkurs dla was.

Pierwsze kroki w świecie technologii

Zaprogramuj sobie robota. Plus konkurs dla was.
Kinga Hołub

Nasze dzieci rodzą się z dziwną umiejętnością obsługiwania smartfonów. Potrafią włączyć tablet, choć nikt ich tego nie uczył. Wszystko, co jest związane z technologią, chłoną jak gąbka. Jak mądrze pokierować tym ich technologicznym instynktem? Dziś pobawimy się Robotem, który całkiem przy okazji uczy programowania. Nie gryzie.

 

Czy tego chcemy, czy nie, najbardziej prawdopodobne jest to, że nasze dzieci będą dorastały w mocno ztechnologizowanym świecie. Już nie tylko życie zawodowe wymaga zanurzenia się w cyberkomunikacji. Coraz więcej sprzętów domowych – lodówki, odkurzacze, sprzęty sportowe, i tak dalej, i tak dalej – to systemy, które personalizujemy. Nauka programowania staje się, tak jak nauka siedzenia, chodzenia i mówienia, kolejną kompetencją rozwojową. I jest podobnie, jak z innymi: nie należy nic przyspieszać, lecz we właściwym czasie dać dziecku odpowiednie narzędzie. Edukacyjne rozwiązanie, czyli Photon Robot, jest jednym z najciekawszych. Rozwija się wraz z jego małym posiadaczem.

No to pobawmy się. Po co nam w domu taki Robot? Nie posprząta i nie pomasuje pleców. Ale zrobi coś fajniejszego. To on, wraz z aplikacją, poprzez zabawę poprowadzi nasze dziecko ku nowej przygodzie i doświadczeniu.

DAĆ DZIECKU NARZĘDZIE

To, co dla nas, dorosłych, jest nowoczesną technologią, dla dziecka jest codziennością – mówi Renata Idzik, nauczycielka przedszkola i trenerka Photon Edtech. Uczmy więc dzieci, jak bezpiecznie korzystać z tych dóbr współczesnego świata, tak samo, jak uczymy je bezpiecznie przechodzić przez ulicę. Bo dziś w świecie wirtualnym dzieje się spora część dziecięcej zabawy i edukacji. Dla nas, dorosłych, nowe technologie to obszar, w którym pracuje większość z nas, tu też szukamy rozrywki. Programowanie to pierwsza kompetencja, która pozwala nam być w świecie cybertechnologii nie tylko korzystającym, ale także twórczym. Dzięki temu dziecko będzie mogło w przyszłości świadomie sterować światem technologii, a nie być tylko od niego zależnym.

NAJPIERW ZABAWA

Photon Robot to zabawka, która wprowadza dzieci w podstawy programowania. Robi to w sposób intuicyjny i zrozumiały. Zabawa odbywa się za pomocą aplikacji, którą dziecko steruje w smartfonie lub na tablecie. To od malucha zależy, jaki będzie jego Robot, czego się nauczy, jak będzie się zachowywał. Powoli rozbudowuje swojego cyfrowego towarzysza, a tymczasem samo uczy się coraz więcej. Odkrywa, jakie możliwości oferuje programowanie i jak coraz bardziej subtelne mogą być dokładane funkcje.

I KREATYWNOŚĆ

Kiedy wyciągasz Robota z pudełka, nie umie on jeszcze… absolutnie nic. Dzięki aplikacji uczymy go wszystkiego – poruszać się, rozróżniać kolory. To dziecko tworzy jego „osobowość”. Każdy kolejny krok zależy od pomysłowości i indywidualnej decyzji naszego dziecka. Warto wiedzieć, że zabawa została zaprojektowana tak, że nie wymaga pomocy ze strony dorosłego, ani umiejętności czytania. To naprawdę dziecko uczy się kodowania, a nie my. Personalizacja odbywa się także analogowo – Photon Robota można udekorować dzięki zestawowi naklejek, czy ubrać w różne maski, te z gotowego zestawu lub te DIY, które dzieci zdobią według własnej inwencji.

NAUKA PRZYCHODZI SAMA

Odpowiednia edukacja technologiczna może stać się bazą dla innych ważnych kompetencji życiowych. Renata Idzik opowiada o tym tak: Nowoczesne technologie stymulują dziecko w kontekście rozwoju kompetencji uczenia się przez całe życie. Ciągłego poszukiwania i zgłębiania wiedzy. Niezwykłe znaczenie mają również w kształtowaniu kompetencji poznawczych, językowych (dzieci, żeby np. zagrać w grę, szybciej nauczą się literek, czytania czy języków obcych). Dobrze zastosowane nowoczesne technologie, w tym Photon Roboty, uczą samodzielności w planowaniu i wykonywaniu zadań, a także (co może wydawać się niektórym dziwne) pracy zespołowej i współpracy. Są one również świetnym narzędziem, dzięki któremu synchronizujemy obie półkule mózgowe: prawą odbierającą emocje, odpowiedzialną za kreatywność, wyobraźnię przestrzenną i myślenie abstrakcyjne, oraz lewą – odpowiedzialną za myślenie analityczne, liczenie i to, co werbalne. Żyjemy w świecie dzieci zewnątrzsterownych. Dzieci robią coś, żeby dostać nagrodę lub nie dostać kary. Tymczasem dzięki umiejętnemu wykorzystaniu takich narzędzi jak Robot, zwiększamy w dzieciach motywację wewnętrzną. One podejmują działania z własnej woli, z chęci poznania.

KONKURS -WYNIKI

Chcesz wprowadzić podstawy programowania do waszych wspólnych zabaw? W naszym konkursie możecie wygrać własnego Photon Robota. Zadanie jest proste – wystarczy w komentarzu napisać, czego nauczylibyście swojego domowego robota, gdybyście go mieli. Na odpowiedzi czekamy do 14 czerwca. Redakcyjnie wybierzemy jedną odpowiedź, a jej autora/autorkę nagrodzimy Robotem. Wyniki podamy 17 czerwca. Regulamin naszych konkursów czeka tu.

WYNIKI KONKURSU.

Dziękujemy za wszystkie ciekawe, kreatywne pomysły. i komentarze. Nasz zespół cyfrowych ekspertek nagradza robotem Photon Zachara i jego drużynę. Praca zespołowa to jedna z pierwszych ważnych życiowych umiejętności, zaimponowaliście nam. Gratulacje.

Za ugoszczenie naszej fotografki dziękujemy Justynie Kozłowskiej, twórczyni 10 minut spokoju, i jej dzieciom, a zwłaszcza Jadzi, która uczyła się programować z tym zestawem.

*

Publikacja powstała dzięki wsparciu marki Photon.

Dodaj komentarz