Jak zadbać o rodzinną odporność?

5 kroków w antywirusowym oporze

Kiedy za oknem mży, hula lodowaty wiatr, a dzieci w żłobkach i przedszkolach siąkają nosami, włączamy program ODPORNOŚĆ. Rozpisałyśmy go sobie na 5 punktów, zaliczcie je z nami i przetrwajmy razem ten sezon!

Zacznijmy od tego, że na pewnym etapie rozwoju dziecka częste infekcje są czymś naturalnym i ważnym dla przyszłej odporności. Zaczynają się w wieku żłobkowym, trwają przez początki przedszkola, a wyciszają się, kiedy zaczyna się szkoła i odporność jest już ukształtowana. Dzieci wymieniają się zarazkami, czasem chorują niemal bez przerwy. No, cóż – musimy to przetrwać! Nasza piątka sprawdzonych sposobów może jednak sprawę załagodzić.
Przygotowałyśmy ją przy wsparciu Agnieszki Stefaniuk, autorki bloga Family Fun by Mum. Agnieszka jest niezwykle aktywną osobą: szkoli, motywuje, pisze bloga, prowadzi zajęcia fitness, ale przede wszystkim jest mamą siedmiorga świetnych dzieciaków. Jeśli chcecie widzieć, ile dziecięcych infekcji Agnieszka przeżyła, wystarczy sobie pomnożyć standard jednego dziecka przez siedem!

Lubię słuchać, jak Agnieszka opowiada o rodzicielstwie na swoim profilu na IG, lubię też jej odpornościowe rady. Widać, że stoi za nimi doświadczenie.

*
WYCHODZENIE NA DWÓR

Zawsze, w każdą pogodę. U Agnieszki jest spory zadaszony taras, idealny na „werandowanie”, czyli wspólne zabawy w zdrowotnym, hartującym chłodzie. Tu można gadać, grać w planszówki, spotykać się ze znajomymi. Stąd jest tylko kilka schodków do ogrodu, gdzie do biegania zachęca trawnik. Można tez patrzeć na niebo spomiędzy gałęzi złotego o tej porze roku orzecha. Plener to nasz punkt numer jeden w dbaniu o zdrowie.

*

Na wynos zabieramy ze sobą przekąski Głodny wilk na tropie. Pojedyncze opakowanie to porcja zdrowych żelków w sam raz dla jednego dziecka, choć wymiana smakami też wszystkim pasuje. Są takie bardziej kwaśne i te słodsze, wszystkie pyszne. Smakołyki Głodny wilk na tropie powstały na bazie truskawek, czarnych porzeczek, mango, jabłek, gruszek oraz cytryn i zostały wzbogacone o wolno pieczone warzywa – dynię piżmową, buraka ćwikłowego i marchewkę. Mają konsystencję (jakże lubianych) żelków i dają zdrowe uczucie nasycenia.

*
SMAKOWANIE WARZYW I OWOCÓW

Choć każdy w ekipie Agnieszki ma swoje preferencje, ważna jest otwartość na odkrywanie nowych smaków, próbowanie, szukanie tego, co trafia w indywidualny gust. W tym domu rzeczywiście je się warzywa. Kiedy patrzę, jak dzieci dają sobie radę w kuchni, jest dla mnie jasne, że często tu zaglądają, by brać udział w przygotowywaniu posiłków. Wspólne gotowanie to jeden ze sposobów, by próbowanie dań weszło w nawyk i by nie mieć w domu niejadków.

*

W ramach podwieczorku dzieci Agnieszki przygotowały kaszkę Czary Mamy. Dzięki temu, że kasze tej cudownej polskiej marki są rozdrobnione, do ich przygotowania wystarczy chwila. Dwie minuty gotowania, i ciepły, sycący posiłek jest gotowy. Dzisiaj gotujemy nowość, czyli kaszkę Kameleon. W opakowaniu jest paczka bogata w białko i węglowodany, czyli kaszka zmieszana z różnych gatunków ekologicznych zbóż. Do tego zestaw ukochanych przez dzieci Różdżek smaku – to liofilizowany pył warzyw lub owoców. Każdy z nich to odkrywanie innego smaku: szpinak, jagoda, burak, czarna porzeczka… i wiele innych, na każdy nastrój, na każdą osobowość, na każdy dzień. Różdżki smaku można mieszać z wodą, wsypywać do jogurtu lub wyjadać na sucho!

*

KORZYSTANIE Z PORAD ŻYWIENIOWYCH

Agnieszka jest ciekawa wiedzy i chętnie jej szuka. Ochoczo dzieli się nią z innymi i czerpie z różnych źródeł. Na przykład od ukochanej babci przejęła receptury na przetwory. W kuchni stoi zapas słoików, w których powekowane są i owoce, i warzywa. Zajrzałyśmy też do zamrażarki, gdzie pysznią się poporcjowane w małe pudełeczka witaminy lata – prosto z ogródka, by pomoc przetrwać jesień i zimę.

*

Do domu Agnieszki trafiła właśnie nowość wydawnictwa Otwarte. Jak zwiększyć odporność swojego dziecka to solidne kompendium wiedzy. Jego autorką jest doświadczona dietetyczka Monika Bigoś, która pisze w sposób przystępny i bardzo ciekawy. Jeśli chcecie wiedzieć, czy za niechęcią naukowców i lekarzy do nadmiaru cukru w diecie stoją konkretne badania i dlaczego to czy owo pomaga, a inne szkodzi, autorka wszystko spokojnie tłumaczy. Jak zwiększyć odporność swojego dziecka motywuje do zmiany pewnych nawyków, jest tam nawet rozdział dla naszych rodziców czy teściów!

*

DOM BEZ KAPCI

Toczycie z dziećmi walkę o ciepłe stopy i nakładanie kapci? U Agnieszki podłoga nie jest podgrzewana, a dzieci biegają po prostu boso. Nieprzegrzewanie domu to ważny element hartowania, a więc troski o odporność dzieci. To także inwestycja w zdrowe, nieprzesuszone śluzówki (to one stanowią wrota dla wirusów i bakterii). Zimne stopy tak, ale przemarznięte dziecko – niekoniecznie. O ciepło Agnieszka dba od wewnątrz. Dzieci piją ciepłe albo letnie napoje izotoniczne, które Agnieszka przygotowuje sama. Cytryna, dobrej jakości miód (dziś był spadziowy) plus imbir – te składniki są niemal w każdym domu. Nie musimy kupować syropów czy gotowych napoi. Te domowe robi się szybko, są ekonomiczne i zero waste.

*

Jesienią, kiedy ważne staje się ciepłe picie, warto mieć odpowiednie butelki termiczne. Polska marka Pieskot, którą znacie z pięknych kartek okolicznościowych, postanowiła stworzyć właśnie taką swoją butelkę. Na fali troski o zdrowie, o matkę naturę i o estetykę przedmiotów, którymi się otaczamy, twórcy Pieskota (też rodzice!) proponują butelkę termiczną, która idealnie trzyma temperaturę napojów (do 12 godzin w przypadku ciepłych i 24 h w przypadku zimnych). Zrobiono ją ze stali i wyposażono w podwójne ścianki – jest poręczna i śliczna.

*

DUŻO MIŁOŚCI

To szczególnie ona rozgrzewa nasze dzieci, jesienią, zimą, i w ogóle przez wszystkie pory roku. Opowieść o odporności w domu Agnieszki zaczęła się właśnie od miłości. Jest tak samo ważna jak wychodzenie na dwór czy zdrowe jedzenie: ona nas odżywia, buduje dobre samopoczucie i świadomość, że jest się ważnym i potrzebnym. Bez tego ani rusz!

*

Publikacja powstała dzięki markom: Pieskot, Głodny wilk na tropie, Helpa i wydawnictwu Otwarte.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.