kuchnia odporność zdrowie

Rodzinne sposoby na odporność jesienią

Naturalne, zdrowe i skuteczne

Rodzinne sposoby na odporność jesienią
Kinga Hołub

Ta pora roku sprzyja infekcjom, przeziębieniom i spadkom formy. W tym roku wyjątkowo warto zadbać o odporność. Podpowiadamy, jakie zdrowe nawyki warto wprowadzić, i jakie patenty odkryć, by nie dać się jesieni!

Obecnie poza wirusami, zagrażają nam też stres, ograniczona aktywność fizyczna i, co tu dużo mówić, brak normalności. Tym bardziej powinniśmy być uważni na potrzeby swojego organizmu i reagować zawczasu. Grunt to profilaktyka! Codzienne dbanie o zdrowie to podstawa dobrego nastroju i mocnego układu immunologicznego u całej rodziny.

Sprawdzamy, jak z jesienną szarugą radzi sobie nasza fotografka Kinga Hołub i jej najbliżsi – mąż Piotrek, 8-letnia Tola i 7-letni Tymek. Na sesję wpadł także 3-letni kuzyn, dając przykład, że o budowaniu odporności należy pamiętać już od najmłodszych lat! Jak wspierać swoje zdrowie, gdy jest się dzieckiem, dorosłym oraz kobietą w ciąży (Kinga, gratulacje!) – poznajcie ich sprawdzone sposoby!

ZDROWIE NA ŁYŻECZCE

Nawet najmłodsi zdają sobie sprawę z dobroczynnych właściwości miodu. Może nie zawsze wiedzą, że miód ma działanie antybiotyczne, przeciwzapalne i wykrztuśne. Ale za to doskonale znają to przyjemne uczucie rozgrzania organizmu i ukojenia podrażnionego gardła. Miód z pyłkiem i propolisem z Pasieki Rodziny Sadowskich ma jeszcze więcej ukrytych zalet, ważnych dla członków rodziny w każdym wieku. Pyłek kwiatowy pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi, wspomaga krążenie krwi i funkcjonowanie wątroby. Propolis, uważany za naturalny antybiotyk, ma działanie antybakteryjne. A to wszystko w wersji na słodko, do herbaty czy na kanapkę.

Moc pyłku można czerpać nie tylko z miodu – suszony pyłek kwiatowy świetnie sprawdzi się w codziennje kuracji wzmacniającej. Zalany na noc wodą zamieszaj i wypij na czczo. To działa! Dla całej rodziny polecany jest również olej z czarnuszki. Pomaga w zwalczaniu infekcji górnych dróg oddechowych, a spożywany regularnie wspiera odporność poprzez zwiększenie produkcji przeciwciał w organizmie. Można go stosować również zewnętrznie, jest polecany przy AZS i innych chorobach skóry. Tyle dobra w jednej butelce!

JABŁKO – NIE TYLKO WIECZOREM

O jabłkach jako sposobie na odporność mówią wszyscy. A jakby wyciągnąć z nich prawdziwą esencję i dodatkowo podkręcić jej moc w procesie fermentacji? Mamy to! Ocet jabłkowy, którego zdrowotne właściwości doskonale znają nasze babcie i mamy. Ważne jest, by znaleźć ten niepasteryzowany, żywy, z matką octową. Właśnie w tej rzemieślniczej odsłonie zapewnia najwięcej dobra dla organizmu. Można dodawać go na co dzień do potraw, wzmacniających napojów, a także stworzyć oxymel. Stosowany już od czasów Hipokratesa naturalny antybiotyk to sposób na domową walkę z przeziębieniem. Jeżeli infekcja już się zaczęła i nie ma czasu na czekanie, aż składniki się przegryzą, możecie skorzystać z gotowca. Oxymel z Sadu Zaścianki to cebula, cytryna, czosnek, imbir, pigwowiec i papryczka chili zalane ręcznie produkowanym octem jabłkowym – prawdziwa witaminowa bomba!

WITAMINA C W ILOŚCIACH HURTOWYCH

Ciekawostka na zdrowie. Wiecie, że pigwa nazywana jest polską cytryną i zawiera 7 razy więcej witaminy C niż ten popularny cytrus z południa? Korzystajmy z dobrodziejstwa, jakie dają rodzime zbiory. Owoce pigwowca to także witaminy z grupy B, cenne mikroelementy, jak żelazo, i kwasy organiczne. Dzięki dużej zawartości pektyn są wdzięcznym składnikiem przetworów. Domowa marmolada to jest to! W wersji do picia polecamy sok z pigwowca – ożywi smak i własciwości herbaty, dobrze robi też jako dodatek do innych napojów. Równie wszechstronne są małe owoce derenia jadalnego. Dereń znany jest z właściwości przeciwzapalnych i wzmacniających – polecany jest nie tylko na budowanie odporności, ale też anemię. I pamiętajcie, by wybierać owoce z ekologicznych upraw, a takie prowadzi Pigwowiec!

WITAMINOWY ALFABET

Zbilansowana dieta uzupełniona o dobraną do potrzeb suplementację to rodzinny przepis na dostarczenie niezbędnych składników odżywczych. Wybierając suplementy, powinniśmy kierować się tymi samymi zasadami, co przy jedzeniu. Naturalne, z ekologicznych upraw, bez zbędnych sztucznych dodatków, dające organizmowi to, co najlepsze. Suplementacja Terranova oparta jest na wzorcach natury i przez to skutecznie, w zbilansowany sposób dostarcza niezbędnych witamin i minerałów. Te szczególnie ważne dla układu odpornościowego to cynk i witamina C (multiaskorbinian) wraz z kompleksem owoców, które wzmocnią organizm w sam raz na jesienną aurę. O tej porze roku nie możemy zapominać też o witaminie D3, której suplementacja zalecana jest w naszym klimacie przez cały okres jesienno-zimowy.

Zestaw niezbędnych składników dla dorosłych zawiera holistyczny Living Multinutrient Kompleks. Czerpie w pełni z mocy warzyw, ziół i owoców (jest ich ponad 40!) oraz wykorzystuje ich wzajemne oddziaływanie. Specjalnie dla dzieci skomponowane zostały roślinne kapsułki Na-Co-Dzień Multiwitamina. Obok 12 witamin i 7 minerałów istotnym graczem jest kwas DHA. Ten pochodzący z alg działa w punkt! Bonus – wszystkie suplementy od Terranova mają 100% roślinny skład i są odpowiednie dla wegan.

MOC W PŁYNIE

Cytrusy, aromatyczne korzenie, zielone liście – to najprostszy przepis na zdrowie. Zebrane w box na odporność od Zielonej Skrzynki stanowią energetyczną kombinację kolorów, smaków i sposobów na odporność. Składniki stosowane mogą być solo lub w różnorodnych połączeniach, zależnie od upodobań kubków smakowych. Witaminy i minerały zawarte w owocach i warzywach wspierają układ immunologiczny, a także działają przeciwzapalnie na poziomie jelit, bo zdrowy brzuch to zdrowe ciało! Nasze ulubione patenty to zielony koktajl na drugie śniadanie i ciepły napar z kurkumą, imbirem i cytryną. Od razu cieplej!

DUŻO CZASU RAZEM I AKTYWNIE

Gdy zadbamy już o równowagę wewnątrz, czas… wyjść na zewnątrz! Przebywanie na świeżym powietrzu hartuje organizm i poprawia jego funkcjonowanie. Lubimy przysiąść z ciepłą herbatą na balkonie, ale wiemy, że to nie wystarczy w ramach profilaktyki. Najważniejsza jest aktywność fizyczna, nawet przy niższych temperaturach i zachmurzeniu. I dobrze wiedzą to dzieci, dla których gorsza pogoda nie jest argumentem do leżenia cały dzień pod kocem. Wspierajmy ich naturalny pęd do ruchu! Spacery po lesie, jednodniowy trip za miasto – opcji jest mnóstwo. Tych blisko domu także, bo ganianie się po ogrodzie czy rowerowa przejażdżka po okolicy to też wzmacniająca aktywność. Najmłodszym na czele rodzinnej wycieczki najwygodniej będzie na rowerku biegowym. Przy okazji poćwiczą równowagę i koordynację. Czyli aktywność, rozwój i oddech pełną piersią za jednym zamachem! A w sklepie RoweryStylowe.pl znajdziecie akcesoria i sprzęty odpowiednie dla każdego wieku.

ZDROWE PRZEKĄSKI ZAWSZE POD RĘKĄ

A co gdy nie mamy czasu na gotowanie, a półka na jarzyny w lodówce świeci pustkami? Zamiast zdradliwych niezdrowych przekąsek stawiamy na owocowe i warzywne alternatywy. Do chrupania, przyjemnie wciągajace, ale z rewelacyjnym składem. 100% buraka w buraku! Suszone owoce i warzywa od Puffins polecają się w roli dodatku do domowych potraw i do zabrania w drogę. Specjalny proces suszenia zapewnia zachowanie zdrowotnych właściwości i smaku. Dosypane do owsianki, sałatki albo jedzone solo dostarczą organizmowi owocowo-warzywnej energii i wartościowych składników odżywczych. Szczypta, a może kilka łyżek? Suszonego ananasa i jabłko jemy garściami!

RELAKS CIAŁA I UMYSŁU

Równowaga i zdrowie to kwestia wszystkich zmysłów. Otaczające nas zapachy mogą nie tylko poprawiać nastrój na poziomie świadomości, ale też mieć dobroczynny wpływ na nasz organizm. Starannie wyselekcjonowane olejki aromaterapeutyczne to sposób na różne dolegliwości, jak napięciowe bóle głowy – tu mistrzem jest olejek z mięty pieprzowej. Użyty do inhalacji lub kąpieli olejek z sosny rozgrzeje i wspomoże pracę górnych dróg oddechowych. Olejki stosowane razem, dzięki efektowi synergii, wzmacniają się wzajemnie, dając silniejsze działanie mieszanki. Autorskie blendy AromaLab, jak ten na katar czy mieszanka złodziejska, łagodzą objawy i działają profilaktycznie poprzez właściwości antywirusowe i przeciwbakteryjne. Wdech-wydech!

REGULARNE I ZDROWE POSIŁKI

Dbanie o odporność to bycie dla siebie dobrym i pamiętanie o swoich potrzebach. Sen i regularne posiłki to prawdziwa podstawa, nie ma wymówek! Warto z myślą o tym przeorganizować swój plan dnia i szukać wpierających rozwiązań. Aplikacja przypominająca o położeniu się do łóżka i catering dietetyczny to proste pomysły na wprowadzenie zdrowych nawyków. Wiemy, że czasem nie ma wyjścia i śniadanie łapiemy w biegu, a obiad trzeba zjeść przy komputerze. Tym bardziej należy zadbać o to, by posiłki były odpowiednio zbilansowane, urozmaicone i dostosowane do zapotrzebowania energetycznego. Skorzystanie z kalkulatora diet i wybór odpowiedniego wariantu od Nice To Fit You to kroki w dobrym kierunku!

Każdy z tych nawyków to punkt dla zdrowia i odporności, a w połączeniu znacznie zwiększają szanse na bezkolizyjne przejście okresu wzmożonych zachorowań. A na pewno zapewnią lepsze samopoczucie całej rodzinie, mimo jesiennej aury!

Jakie sposoby na odporność stosujecie w waszych rodzinach? Podzielcie się w komentarzach. Zdrówka!

*

Artykuł powstał we współpracy z: AromaLab, Pasieki Rodziny Sadowskich, Pigwowiec, Puffins, RoweryStylowe.pl, Sad Zaścianki, Terranova, Zielona Skrzynka i Nice To Fit You.

Dodaj komentarz