Planszówki postrzegane są jako popularny prezent i rodzinna rozrywka. Zaskakujące jednak okazały się wnioski z badania na temat potrzeb, które może zaspokoić granie. Jak myślicie, do czego oprócz zabawy może służyć dobrze znane Monopoly?
W Monopoly zagrało już ponad… miliard ludzi na całym świecie. Gdyby w teleturnieju „Familiada” zadano pytanie o planszówki, właśnie ta gra z pewnością zostałaby wymieniona jako pierwsza. Jak wynika z badania firmy badawczej Kantar*, Monopoly jest najpopularniejszą grą w Polsce. Jak to możliwe, że w czasach powszechnej cyfryzacji i ekranozy atakującej młode pokolenie, analogowa rozrywka wciąż ma się dobrze?
Odpowiedź przynoszą badania, które dotyczyły m.in. funkcji Monopoly. Okazuje się, że gra zaspokaja w równym stopniu potrzeby funkcjonalne, jak i emocjonalne graczy. Czyli nie tylko czerpiemy z niej rozrywkę i naukę (dzieci poznają ciekawostki o miejscach na świecie, uczą się liczyć, posługiwać pieniędzmi i mapami, przyswajają podstawy ekonomii w praktycznym wydaniu). Możemy także traktować ją jako pomoc w budowaniu relacji rodzinnych, regulacji emocji i zacieśnianiu więzi! Jeśli chcecie poznać szczegóły raportu, czytajcie dalej.
Rozrywka, nauka i więzi
Z kilkudziesięciostronicowego raportu firmy Kantar dowiadujemy się między innymi, że to rodzice, mający sentyment do marki, najczęściej inicjują granie w Monopoly (najpopularniejsza gra obok Scrabble). Jeśli porównamy rodziny z dziećmi i bez… te pierwsze zdecydowanie częściej sięgają po planszówki w ogóle. Ktoś, kto nie gra, może zastanawiać się dlaczego tak jest – czemu z narodzinami dzieci zaczynamy myśleć o graniu? Dla większości rodzin jest jasne, że wspólne gromadzenie się przy stole ma ogromną wartość w budowaniu relacji. To lepszy pretekst do rozmów i przeżywania emocji niż rodzinny wieczór filmowy czy np. czytanie wieczornej lektury przez każdego członka rodziny osobno.
Badania jednoznacznie pokazały, że granie w Monopoly zarazem uczy i stanowi rozrywkę (tzw. edutainment), ale jednocześnie umacnia relacje między członkami rodziny, buduje rodzinną zażyłość, tzw. wspólnotę przeżyć. Mniejsze (choć wciąż przewyższające kilkanaście procent) znaczenie w badaniu miały kwestie, takie jak wspólne doświadczanie różnych emocji i tym samym nauka radzenia sobie ze złością, rywalizacją, porażką, podejmowaniem ryzyka czy nauka przegrywania. Monopoly to dla dziecka mały poligon doświadczalny emocji i to w bezpiecznej atmosferze bliskości rodziców.
Planszowy bestseller
Skąd akurat tak wielka popularność Monopoly? Respondenci, tłumacząc sympatię do gry wskazali, że jest to gra trzymająca w napięciu, w której losy zwycięstwa ważą się do końca. To gra międzypokoleniowa, kojarzona z klasycznym wyborem (moja pierwsza gra lub pierwsza gra rodziców), a jednocześnie pomimo kultowego statusu nie jest uważana za nudną. Do tego postrzegana jest jako produkt wysokiej jakości, to planszówka na lata.
Załóżmy jednak, że ktoś ma styczność z Monopoly po raz pierwszy. O czym jest gra? Zacznijmy od tego, że zyskała popularność w czasach… Wielkiego Kryzysu w USA. Zabawa polega na obracaniu nieruchomościami, kupowaniu ich i pobieraniu czynszu od graczy, którzy przechodzą przez nasze pola. Rozgrywka trwa do kilku godzin, a liczba graczy w klasycznej wersji waha się od 3 do 6. Charakterystyczne dla Monopoly są różne edycje, najbardziej chyba znana w Polsce to ta krakowska. Właśnie trwa premiera kolejnej wersji słynnej amerykańskiej planszówki – tym razem o nazwie „Monopoly. Podróż dookoła świata”.
Nowość – Monopoly Podróż Dookoła Świata
W najnowszej wersji gry cały świat stoi otworem przed graczami. Nieruchomości są teraz celami podróży, przy okazji możemy odkrywać niesamowite miejsca. Idealna rozrywka na czasy ekonomicznego kryzysu i ograniczania lotów samolotem!
Karty Szansa rejestrują podróże graczy. Im więcej podróży odbywamy, tym bardziej wpływa to na przebieg gry. W zestawie jest suchościeralna plansza i urocze pionki z pieczątkami, których gracze używają do oznaczania pól miejsc docelowych. Co najważniejsze – grę można rozegrać zaledwie w około 40 minut.
Pssst! Jakby tego było mało, marka Hasbro oferuje jeszcze jeden spin-off w postaci wariantu dla najmłodszych o nazwie „Moje pierwsze Monopoly”. To gra dla dzieci już od 3. roku życia, z dwustronną planszą, która rośnie wraz z dzieckiem. Idealny upominek w dla najmłodszego członka rodziny, szczególnie zazdrosnego o gry starszego rodzeństwa.
Badanie przeprowadzone w dniach 13-19 czerwca 2022 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na ogólnopolskiej losowo-kwotowej próbie N=900 Polaków w wieku 18+ posiadających gry planszowe i korzystających z nich przynajmniej od czasu do czasu.
*
Materiał powstał we współpracy z marką Hasbro.




















