Mamo, sięgnij po superpower!

Nasiona chia w Chias

Dbacie o siebie? Wspieracie swój organizm, który przez cały dzień działa na wysokich obrotach, a z nocnym wypoczynkiem też jest przecież różnie? Znacie nasiona chia? A próbowałyście już Chias? Wydają się być stworzone dla mam!

Zaczynamy pytaniami nie bez powodu. Po pierwsze, wiemy, jak jest, same o sobie myślimy na szarym końcu końców i najczęściej machamy ręką, kiedy ktoś porusza temat naszego odżywiania i regeneracji. Po drugie, wakacje mijają i życie wchodzi znowu na wyższe obroty. Za chwilę zaczną się maratony między szkołami, przedszkolami, żłobkami, domem, pracą, siłownią, biblioteką, baletem… wymieniać możemy bez końca. Potrzebna nam siła i energia, potrzebne nam zdrowie, z którym w jesiennym sezonie bywa różnie. I tu z pomocą przychodzą nasiona chia, które są eksplozją składników odżywczych. Zaliczane do najzdrowszej żywności na świecie, kryją w sobie wyjątkową kompozycję składników odżywczych, takich jak: błonnik, białko, kwasy omega 3 i 6, przeciwutleniacze, witaminy z grupy B i minerały. Ich dobroczynny wpływ na ciało i umysł doceniają sportowcy, osoby dbające o zdrową dietę i wszyscy ci, którzy prowadzą aktywny tryb życia. Więc na nasze oko, mamy zaliczają się do tej grupy z pewnością!

 *

Jeśli macie wątpliwości, jeśli zastanawiacie się, czy możecie korzystać z dobrodziejstwa nasiona chia, będąc w ciąży lub karmiąc, jeśli nie jesteście pewne, czy możecie włączyć je do diety swoich dzieci, przeczytajcie, co powiedziała nam na te tematy Daria Rybicka, dietetyk.

Należy odróżnić szałwię lekarską i szałwię hiszpańską (chia). Szałwia lekarska nie jest polecana mamom – wykorzystuje się ją do hamowania laktacji przy kończeniu karmienia piersią. Szałwia hiszpańska (chia) takich właściwości nie ma. Tak naprawdę, nie udało mi się odszukać konkretnych źródeł, które świadczyłyby o tym, że istnieją jakiekolwiek przeciwwskazania do jedzenia chia podczas karmienia piersią. Często pacjentki albo czytelniczki pytają mnie: jaka ilość jest dozwolona? Wtedy zwykle pytam: a jaką ilość spożywasz? Jak często chcesz jeść taki deser? Zwykle okazuje się, że pacjentki nie jedzą chia codziennie. Z mojego punktu widzenia jedzenie nasion chia 2-3 razy w tygodniu jest jak najbardziej bezpieczne.

Polecam stosowanie chia jako urozmaicenie różnorodnej, prawidłowo zbilansowanej diety. Chia zawiera dobre kwasy tłuszczowe, których często brakuje w diecie mam, a szkoda, bo ich zawartość wpływa na jakość mleka. Im więcej dobrych tłuszczów spożywa matka, tym więcej jest ich w pokarmie. Poza tym, to dobre źródło białka i błonnika (co może wpływać pozytywnie na perystaltykę jelit). Aby ziarna były dobrze wykorzystane przez organizm, należy je namoczyć w mleku, np. roślinnym czy innych płynach. Nasiona chia można podawać również dzieciom, także małym. W niewielkich porcjach możemy wykorzystać je również przy rozszerzaniu diety niemowlaka. Desery z chia pozawalają zaspokoić ochotę na słodycze, szczególnie, jeżeli dodamy do nich ulubione owoce. Takie danie będzie słodkie, a przy tym sycące i wartościowe.

Chia, inaczej szałwia hiszpańska, ma świetne działanie prozdrowotne:

  • redukuje wysoki poziom cholesterolu i trójglicerydów     niekorzystnych dla układu krwionośnego
  • poprawia aktywność jelit
  • pomaga w usuwaniu zanieczyszczeń i toksyn z jelit
  • poprawia funkcjonowanie mózgu

Zawiera też dużo kwasów omega 3, błonnik, wapń, magnez i antyoksydanty. Jako dietetyk uwielbiam dodawać ten produkt do jadłospisu właśnie z uwagi na bardzo dużą zawartość błonnika (aż 30 g w 100 g nasion!) i kwasów omega 3. Szczególnie wegetarianie i weganie powinni zadbać o obecność chia w codziennym jadłospisie. Zawartość wapnia w nasionach jest znacznie większa niż w nabiale, uważanym często za najlepsze źródło wapnia. Nasiona chia nie zawierają glutenu, dlatego bez obaw mogą je jeść osoby będące na diecie bezglutenowej.

Jak można wykorzystać chia?

  • Przygotuj mleczny koktajl/pudding z owocami, np. na bazie mleczka kokosowego
  • Zmiksuj z agarem, owocami, stewią i wodą – otrzymasz gęsty shake
  • Dodawaj do sałatek i zup
  • Miksuj z sokami lub koktajlami owocowymi
  • Dodawaj do owsianki, jogurtu i musli.

Nasiona mają twarde otoczki, dlatego jeśli chcecie użyć je na surowo, np. jako dodatek do sałatki, trzeba pomóc organizmowi je strawić. Można np. moczyć je w wodzie i pozostawić na noc – zwiększą wtedy również swoją objętość.

Daria Rybicka – dietetyk i diet coach, mama 2 synów. Autorka bloga www.dariarybicka.pl, na którym pokazuje, jak zdrowo żyć. Ekspert z dziedziny zdrowego odżywiania dla całej rodziny. W prosty sposób dzieli się wiedzą. Udowadnia, że zdrowe posiłki są smaczne i szybkie w przygotowaniu. Uwielbia rozmawiać z ludźmi, dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Przekonuje, że najlepszą drogą do uzyskania upragnionej sylwetki jest trwała zmiana nawyków żywieniowych. Pokazuje jak to zrobić, jak osiągnąć sukces.

*

Oczywiście wspaniale jest przygotowywać sobie wartościowe posiłki z dodatkiem nasion hiszpańskiej szałwi, ale co, jeśli nie mamy na to czasu? Szukamy szybkich rozwiązań, takich od ręki. Takich na odkręcenie butelki. Tak znalazłyśmy Chias.

Produkty Chias są w 100% naturalne, nie zawierają cukru, konserwantów, ani glutenu. Są odpowiednie dla wegan, zawierają minerały, kwasy omega 3 i antyoksydanty, a do tego są niskokaloryczne.

 

Chias Essential to płynne przekąski dostarczające naszym organizmom moc dobrego. W skład Raspberry Passion, Mango Passion, Pomegranate Hibiscus i Apple Pineapple Mint wchodzą: woda, zagęszczone soki, wyciągi z owoców i oczywiście nasiona chia. Smaczne, zdrowe, odżywcze, łatwo dostępne. Czego chcieć więcej? Wystarczy wybrać swoją ulubioną wersję smakową, co może okazać się niełatwe. Może lepiej nie robić sobie takiego kłopotu i raczyć się wszystkimi.

Chias Shake: Coco Choco Cinnamon i Coco Pineaaple Turmeric to kwintesencja zdrowych deserów. Oczywiście już samo to hasło powoduje, że mamy ochotę po nie sięgnąć, ale kiedy dowiedziałyśmy się, że mowa o nasionach chia skąpanych w mleku kokosowym, z dodatkiem kakao i cynamonu albo cennej dla zdrowia kurkumy, zrobiłyśmy zapasy.

Chias Functional wie czego potrzebujemy, by działać z wypełnionym po brzegi kalendarzem. Chias Harmony, z dodatkiem rumianku, melisy i oczywiście nasion chia, odpręża ciało i oczyszcza umysł. Chias Energy, zawierające naturalną kofeinę, to prawdziwy kop mocy – zmniejsza zmęczenie, wspiera funkcje umysłowe i doskonale nawadnia.

Na koniec, perełka już z samej nazwy: Chias Superfood Elixir, z których możecie możecie sporządzić koktajl lub potraktować jako dodatek do swojego posiłku. Zacznijmy od wersji Slim, którego składniki wspomagają metabolizm i przyśpieszają trawienie, a do tego dostarczają magnez i potas, pozytywnie wpływając na samopoczucie. Zbilansowane połączenie białka roślinnego i superfoods pozytywnie wpłynie na zdrowie i urodę. Wersję Sport charakteryzuje wysoka zawartość białka roślinnego – chroni przed anemią i pomaga zregenerować się po treningu. Elixir Beauty z witaminą C opóźnia efekty starzenia, przyczyniając się do produkcji kolagenu.

*

Jeśli chciałybyście zgłębić ten temat, zapraszamy na rozmowę z twórcą marki Chias Maciejem Mikołajczakiem.

Jak trafiliście na nasiona chia?

Któregoś dnia zauważyłem, że moja mama dodaje małe nasionka do swojego zdrowego śniadania. Zapytana przeze mnie, odpowiedziała, że są to nasiona chia. Mama jest konsulem Gwatemali, której tereny niegdyś zamieszkiwali Majowie – dobrze zna ich kulturę. Stąd też znała ten niezwykły składnik i jego historię. Opowiedziała mi, że „chia” w języku Majów znaczy „siła”. Była nazywana pokarmem biegaczy – posłańcy potrafili biec przez cały dzień, jedząc tylko i wyłącznie te nasiona.

Czym są te nasiona?

Chia, czyli nasiona szałwii hiszpańskiej, to superfoods. Oznacza to, że są zaliczane do najzdrowszej żywności na świecie i kryją w sobie wyjątkową kompozycję składników odżywczych, takich jak: błonnik, białko, kwasy omega 3 i 6, przeciwutleniacze, witaminy z grupy B i minerały.

 

Skąd pomysł, by zamknąć je w butelkach?

Sam, tak jak i większość z nas, biegam – nie tylko dla sportu, ale też w przenośni – na co dzień w pracy, w domu, w czasie wolnym. Skoro tak niezwykłe właściwości kryją się w tych małych nasionkach, też zapragnąłem „napić się” z naturalnego i zdrowego źródła witalności i siły do działania. Nie było trudno znaleźć innych entuzjastów nasion chia. Wkrótce wspólnie wymyśliliśmy sposób na to, aby każdy mógł poznać ich dobroczynne działanie i spożywać, kiedy tylko będzie mieć na to ochotę.

Na co zwróciliście szczególną uwagę, tworząc swoje produkty?

Nasza firma istnieje po to, aby pomagać ludziom zdrowo żyć, wpływając na ich ciało i rozwój ducha. Nie idziemy na kompromis – tworząc produkty stawiamy przede wszystkim na najwyższą jakość. W 100% ufamy naturze, dlatego w napojach Chias nie znajdziesz żadnych sztucznych składników. Do nasion chia, pochodzących z gospodarstwa w Andach, dodajemy naturalne soki, wodę i mleko kokosowe. I to wszystko!

Dla kogo są wasze produkty?

Dedykujemy je wszystkim aktywnym osobom, które chcą zdrowo żyć i potrzebują odżywczego wsparcia w codziennym rytmie dnia. Chias sprawdza się świetnie w podróży, po treningu, podczas przerwy w szkole albo pracy. Zawsze wtedy, kiedy potrzebujemy zastrzyku energii, która będzie uwalniać się przez dłuższy czas. 

Polecacie je mamom? 

Jak najbardziej. Zawarte w naszych produktach nasiona chia świetnie nawadniają organizm. Jest to też wygodne w spożyciu źródło kwasów omega-3 i omega-6, które odgrywają istotną rolę w diecie mam. A do tego wszystkiego to naturalne, pełnowartościowe odżywienie.

Czy Chias można dodać do menu dziecka? 

Chias to produkt ogólnego spożycia, dlatego polecamy go dzieciom powyżej 3 roku życia. Warto zaszczepiać w maluchach miłość do zdrowego żywienia już od samego początku.

 

Który produkt ulubili sobie klienci?

Naszym zdecydowanym bestsellerem jest produkt z pierwszej linii – Essential Mango Passion. Klienci kochają go za połączenie egzotycznego mango alphonso i marakui – to klimat tropików zamknięty w małej buteleczce.

 

Dziękuję za rozmowę. 

Więcej informacji o produktach Chias znajdziecie na stronie: www.chias.eu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.