wspieramy rozwój

Jak nauczyć dziecko pisać?

Przegląd pomocy i zabawek grafomotorycznych

Jak nauczyć dziecko pisać?
Lidia Dzwolak

Czy wiecie, że nauka pisania nie zaczyna się w szkole, ani nawet w zerówce? Wraz z ekspertami szukamy sposobów na wsparcie małych dzieci w tej ważnej umiejętności i sprawdzamy, które pomoce grafomotoryczne czy zabawki przydadzą się na jakim etapie.

Chwytać dzieci uczą się już w pierwszym roku życia, a to pierwszy krok do późniejszej nauki pisania. Im wcześniej wprowadzimy pewne pojęcia i ćwiczenia w formie mądrej, naturalnej zabawy, tym większa szansa, że na etapie szkoły nasze dziecko nie będzie musiało borykać się z trudnościami. Jeśli twoje dziecko już jest uczniem i towarzyszą mu wyzwania związane z grafomotoryką, czyli sprawnością ręki pozwalającą na pisanie, także przeczytaj ten artykuł: mamy mnóstwo pomysłów na wsparcie w domu, a komentują dla nas ekspertki: Monika Pruszkowska – fizjoterapeutka i pedagog, oraz Anna Adamczyk – pedagożka wczesnoszkolna i przedszkolna, znawczyni metody Montessori.

Zanim zaczniesz uczyć pisania

Monika Pruszkowska, fizjoterapeutka i pedagożka pracująca m.in. jako terapeuta integracji sensorycznej, zdradza nam, co jest najważniejsze przed przystąpieniem do nauki pisania, a także co robić w razie trudności: Na postępy grafomotoryczne ma niewątpliwie wpływ ogólna sprawność dziecka, czyli motoryka duża – mówi. U dzieci z podwyższonym napięciem na obwodzie ciała, które nie do końca potrafią opanować własny ruch, obserwuje się mocne przyciskanie ołówka czy kredki, czasem nawet „podartą” kartkę. Pisanie wiąże się z napięciem całego ciała, a co za tym idzie – również napięciem obręczy barkowej i dalej – ręki. Z kolei dziecko z obniżonym napięciem mięśniowym, będzie rysowało lekko, drżące, małe obrazki. Na grafomotorykę mają również wpływ problemy z funkcją wzrokową, skupienie i koncentracja uwagi, oraz problemy w orientacji przestrzennej i schemacie ciała – tłumaczy. Zdaniem Moniki Pruszkowskiej tutaj wpływ ma korzystanie z urządzeń ekranowych we wczesnym wieku. Im ich mniej, tym lepiej dla wzroku i koncentracji naszych dzieci.

Warto przede wszystkim zająć się wspieraniem ogólnej sprawności dziecka. Zabawy takie jak bieganie, skakanie, wspinanie, jazda rowerem czy po prostu chodzenie na plac zabaw i sporty ogólnorozwojowe, będą bardzo korzystne i zminimalizują ewentualne późniejsze problemy ze sprawnością ręki. Ogólnie pracując nad grafomotoryką, rozpoczynamy od ruchów globalnych, dużych: obręczy barkowej, ramion. Czyli trenujemy wymachy, obroty ramion albo np. odbijanie paletkami podwieszanego balona. Dopiero potem przechodzimy do ćwiczeń nadgarstków, dłoni i palców – zdradza nam ekspertka.

Biurko, postawa i narzędzia

Monika Pruszkowska zwraca uwagę, że podczas pracy przy stoliku czy biurku ważne jest dostosowanie wysokości krzesła: Pozycja prawidłowa to całe stopy oparte o podłoże, pośladki i uda na krześle, przedramiona oparte o blat. Niewskazane jest krzesło bujane czy obrotowe. Zwracajmy uwagę, czy dziecko nie zawija nóg wokół krzesła, czy nie siada na nogach. Taka pozycja jest nieprawidłowa, uniemożliwia swobodne ruchy i sprzyja większej męczliwości w czasie pisania – tłumaczy.

Podczas samego pisania ważne jest też odpowiednie ułożenie kartki polegające na lekkim przesunięciu jej w lewą stronę u osób piszących prawą ręką, zaś u osób leworęcznych – na lekkim przesunięciu w prawo. Pamiętajmy, że optymalne oddalenie oczu od kartki wynosi 25-30 cm. Jeśli chodzi o prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, powinno być ono utrzymywane w trzech palcach: między kciukiem a palcem wskazującym i być oparte o palec środkowy, pozostałe dwa palce powinny być skierowane do wewnętrznej strony dłoni – mówi.

Pedagożka Montessori, specjalistka edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej Anna Adamczyk, założycielka firmy produkującej pomoce Montessori, przypomina: W czasie pracy przy stoliku ważnej jest odpowiednie oświetlenie. Nauka pisania to również aktywności z zakresu percepcji wzrokowej, słuchowej, czuciowej, warto o tym pamiętać – mówi. Gdy już mamy gotowe stanowisko, możemy przystąpić do nauki przez zabawę, do czego również zachęca Anna Adamczyk. Niech nasze dzieci jak najwięcej rysują i tworzą – to dla nich korzystne!

Sprawdźcie, co może się przydać: w roli modeli testujących pomoce grafomotoryczne wystąpiły dzieci Asi Koteckiej: Leon, Julek, Felek i Matylda.

Kolorowe tacki PILCH

Dla kogo? Dzieci 3+

Co wspierają? Doskonalenie sprawności manualnej, rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, naukę płynności ruchów dłonią

Do czego wykorzystać? Przygotowanie do nauki pisania, oswajanie z kształtami i symbolami graficznymi

Kanciaste drewniane tace w różnych kolorach to doskonała pomoc na początek przygody z poznawaniem liter. Wysypujemy je kaszą lub piaskiem kinetycznym i pozwalamy dzieciom swobodnie się bawić. Tworzymy z dziećmi piaskowe rysunki, zaczynając od kresek i krzyżyków, przechodząc do koła, kwadratu, trójkąta. Z czasem możemy pokazać dziecku, jak pisać z pomocą patyczka. Maluchy czerpią przyjemność z eksperymentowania z materiałem sypkim, są pochłonięte tym, co robią, więc nauka liter odbywa się w atmosferze relaksującej zabawy. Monika Pruszkowska, fizjoterapeutka i pedagog, radzi: Jeśli nasze dziecko nie lubi rysować z powodu jakiejś trudności, możemy spróbować z nim rysować palcem po piasku czy obrysowywać części ciała lub zabawki. Tacki polskiej marki Pilch są tu idealną pomocą. Słyną z wysokiej jakości, a ich żywe kolory czynią je użytecznymi także do zabaw w duchu Montessori.

Kolorowe tacki kupicie tu.

Kredki kamyczki Crayon Rocks i kredki ergonomiczne Ooly

Dla kogo? Dzieci 3+

Co wspierają? Motorykę małą, kształtują prawidłowy chwyt, a rysowanie nimi rozwija wieloaspektowo

Do czego wykorzystać? Do nauki prawidłowego chwytania, promowania aktywności twórczej i radości z rysowania od najmłodszych lat

Zazwyczaj około drugich urodzin zaczynamy szukać pierwszych kredek dla dziecka. Być może nie myślimy jeszcze wtedy, że to początek przygody z grafomotoryką. Zdaniem pedagożki Montessori i ekspertki edukacyjnej Anny Adamczyk, chwyt dziecka kształtuje się już w wieku niemowlęcym. Między 1. a 4. rokiem życia pojawiają się tak zwane prymitywne chwyty narzędzia pisarskiego, następnie przejściowe chwyty pisarskie, aby w efekcie końcowym pojawił się któryś z chwytów dojrzałych – tłumaczy nasza ekspertka. Z kolei Monika Pruszkowska, fizjoterapeutka, zauważa że dwu-, trzylatki nie są jeszcze w stanie prawidłowo trzymać narzędzia pisarskiego, więc warto szukać dla nich kredek ergonomicznych.

Dlatego kredki-kamyczki Crayon Rocks czy kredki ergonomiczne świderki Ooly są świetnym rozwiązaniem dla najmłodszych. Mają właściwości terapeutyczne, zmuszają dziecko do doskonalenia chwytu. Są bardzo często wykorzystywane przez pedagogów do terapii ręki. Rysowanie – choćby swobodnych linii i kształtów, jest najbardziej naturalną aktywnością dziecka, rozwija koordynację oko-ręka, uczy kolorów. Zarówno Crayon Rocks jak i kredki świderki cechuje bardzo wysokie napigmentowanie, dlatego bardzo łatwo się nimi rysuje. Są wydajne i wytrzymałe. Ergonomiczne świderki są dodatkowo zaprojektowane tak, by pasowały również dzieciom leworęcznym. Producenci, ze względu na ryzyko zadławienia, radzą używać kredek po ukończeniu trzeciego roku życia, jednak w praktyce ich ekologiczny skład z wosku sojowego i brak szkodliwych substancji sprawiają, że pod nadzorem dorosłego będą bezpieczne do zabawy nawet dla maluchów. Dodatkowo, piękne kolory i kształty zachęcają dzieci do zabawy sensorycznej, układania z kredek wzorów i kompozycji.

Kredki kamyczki i kredki świderki kupicie tu i tu.

Tablica magnetyczna Apli Kids

Dla kogo? Dzieci 5+

Co wspiera? Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, naukę prawidłowego chwytu, myślenie matematyczne, planowanie ruchu na kartce/tablicy

Do czego wykorzystać? Treningu chwytania, zabawy podczas podróży

Zabawka, która prawdopodobnie nie przychodzi od razu na myśl w kontekście nauki pisania. A jednak, to jeden z lepszych wyborów na początek! Tablica magnetyczna Apli Kids to tak naprawdę sposób na doskonałą zabawę, ćwiczenie koncentracji i chwytu ołówka. Zasada jej działania polega na „rysowaniu” przy pomocy specjalnego rysika i magnetycznych kulek. Rewelacyjnie sprawdzi się jako atrakcja do samochodu czy pociągu, gdy nie chcesz zabierać ze sobą kredek i kartek. Dodatkowo Tablica Apli Kids uczy myślenia matematycznego i liczenia: dziecko musi sprawdzać, ile kulek potrzeba, by odtworzyć wzorek. Dołączone są arkusze z przykładami obrazków. Zabawa magnetyczną tablicą doskonale rozwija umiejętności motoryczne, pobudza wyobraźnię dziecka i, co ważne – zajmuje na dłuuuugo.

Tablicę magnetyczną Apli Kids kupisz tu. W rozmiarze XXL dostępna jest tu. 

Zdrapywanka z szablonami Egmont

Dla kogo? Dzieci 4+

Co wspiera? Naukę prawidłowego chwytu, koncentrację

Do czego wykorzystać? Prace plastyczne doskonalące motorykę małą, trening kreatywności, utrwalanie prawidłowego chwytu

Świetna zabawa dla dzieci, które nie lubią rysować, lub już się tradycyjnym rysowaniem znudziły. Sposobów na wykorzystanie wydrapywanki jest wiele. Mniej zaawansowane w umiejętnościach grafomotorycznych dzieci mogą korzystać z ponad 30 szablonów, i po prostu wydrapywać kształty (dinozaurów, jednorożców i wielu innych ciekawych rzeczy). Dla tych, którzy czują się pewniej, zostaje drapanie według własnej koncepcji. Rysik służący do tej zabawy trzyma się tak jak ołówek, zatem jest to zabawka przydatna w kształtowaniu dobrych nawyków w rysowaniu i pisaniu. Kolory, które przebijają spod czarnej warstwy, podobają się dzieciom i zachęcają do rozbudzającej wyobraźnię zabawy w skupieniu. Przydatny gadżet dla rodziców, którzy chcą dzieci przyciągnąć do świata plastyki i grafomotoryki.

Zdrapywankę kupisz tu.

Żłobiony alfabet 32 litery marki Uczymy i Bawimy

Dla kogo? Dzieci 3+

Co wspiera? Naukę prawidłowego chwytu, koncentrację, poznawanie liter pisanych, naukę czytania

Do czego wykorzystać? Nauka pisania, utrwalanie prawidłowego chwytu

Pomoc edukacyjna stworzona przez Annę Adamczyk – mamę, pedagożkę Montessori, wczesnoszkolną i przedszkolną. W nasz żłobiony alfabet polecam zaopatrzyć się, gdy dziecko zaczyna kreślić litery za pomocą narzędzia pisarskiego – mówi. Nie tylko zapozna on dzieci z literami pisanymi, ale od razu umożliwi im odkrycie właściwego kierunku pisania. Oznaczenia liczbowe i strzałki w alfabecie żłobionym pokazują kierunek kreślenia litery – mówi Anna Adamczyk. W zestawie żłobionego alfabetu jest także bukowy rysik, którym dziecko może markować ruch, niczym ołówkiem na kartce. Alfabet składa się z 32 liter pisanych polskiego alfabetu, na ręcznie szlifowanych tabliczkach z surowej sklejki brzozowej.

Anna Adamczyk jest przekonana, że wprowadzanie znaków pisanych nie koliduje z nauką liter drukowanych. Litery drukowane otaczają nas wszędzie: na szyldach, w gazetach, książkach. Większość dzieci, gdy zaczyna pisać, używa właśnie takich liter. Po pierwsze dlatego, że są łatwiejsze do kreślenia, a po drugie ze względu na to, że wszędzie je widzimy. Myślę, że warto zaproponować dziecku w procesie nauki litery pisane, bo choć są trudniejsze do opanowania, to jednak jak dziecko je pozna i wypracuje, jest szansa, że będzie takich używało. Jeżeli w międzyczasie pojawią się drukowane, to też w porządku, jednak pokazujmy prawidłowy wzorzec litery – namawia twórczyni tej pomocy edukacyjnej. Tabliczki żłobionego alfabetu „Uczymy i Bawimy” są nieduże i dość cienkie, więc idealnie wpasowują się w małe rączki. Istnieje możliwość dokupienia liter z angielskiego alfabetu: Q, V i X.

Alfabet żłobiony kupicie tu.

Zeszyty kreatywne Londji

Dla kogo? Dzieci 3+

Co wspiera? Koordynację ręka-oko, płynność ruchów

Do czego wykorzystać? Przyzwyczajanie przedszkolaków do arkuszy zadań przez zabawę, nauka liczenia

Kluczem w stymulowaniu rozwoju grafomotorycznego dzieci jest szukanie sposobu na to, by zdobywały umiejętności poprzez zabawę. Zeszyty kreatywne Londji świetnie spełniają te kryteria – w ogóle nie przypominają przedszkolnych kart szlaczków, ale pełnią funkcję edukacyjną. Dziecko musi łączyć kropki, gdzie indziej trzeba coś kolorować czy wykonywać proste zadania rysunkowe. Dodatkowo kropki do łączenia są oznaczone cyferkami, więc maluch oswaja się z liczeniem. Format zeszytów jest kompaktowy, wygodny do zabrania ze sobą w podróż. Estetyka grafik jest bardzo delikatna, przyjazna dla przedszkolaków. W każdym zeszycie znajduje się aż 50 aktywności. W sam raz na deszczowe popołudnie, kwarantannę, czy jazdę pociągiem.

Zestawy kupicie tu. Dodatkowo kredki Rex London wykorzystane na zdjęciach kupicie tu, a kredkę przekładaną Ooly tutaj.

Tablica dwustronna Janod

Dla kogo? Dzieci 3+

Co wspiera? Koordynację ręka-oko

Do czego wykorzystać? Zabawa w szkołę, nauka liter i cyfr, oswajanie ze szkolnymi zwyczajami

Drewniana tablica to klasyczny wybór w sferze zabawek grafomotorycznych. A co jeśli ma ona dwie strony i umożliwia pisanie zarówno kredą, jak i mazakiem suchościeralnym? Ta zabawka francuskiej marki Janod doskonale sprawdzi się jako sposób na swobodną naukę literek czy cyfr. Pomoże w nauce liczenia i pisania, będąc przy tym ozdobą pokoju dziecka. W zestawie dostajemy 2 kredy, ścieralny marker oraz gąbkę. Pod tablicą jest wygodna półka na akcesoria.

Tablicę kupisz tu.

Literki suchościeralne CzuCzu Kids

Dla kogo? Dzieci 3+

Co wspierają? Koordynację ręka-oko, naukę prawidłowego chwytu

Do czego wykorzystać? Wprowadzanie alfabetu, poznawanie liter, nauka pisania

Zestaw literek polskiej marki CzuCzu to osobiście sprawdzony w naszej redakcji edukacyjny hit. Suchościeralne karty przedstawiają kolorowe ideogramy, co przykuwa uwagę nawet bardzo małych dzieci. To świetny sposób na naukę liter i rozszerzanie pojęć, co w przyszłości może pomóc w nauce czytania. Literki są alfabetem drukowanym, więc będą przydatne na wczesnym etapie nauki przez zabawę. Edukacyjny zestaw CzuCzu jest wszechstronny, pozwala na dostosowanie sposobu zabawy do wieku dziecka. Karty można oglądać, układać z nich słowa, ale przede wszystkim po nich pisać, łącząc kropki. Dzięki suchościeralnej powierzchni z pisakiem-zmazywakiem rysujemy po śladzie, by potem ścierać, wciąż próbować i próbować. Maluchy uwielbiają to robić! Zestaw jest kompaktowy, lekki i spięty sznureczkiem, co czyni go poręczną zabawką do zabrania w podróż. Do zestawu dołączono poradnik dla rodziców z informacjami o rozwoju grafomotorycznym dzieci.

 

Literki CzuCzu kupisz tu.

Zeszyty w trzy linie Suska & Kabsch

Dla kogo? Dzieci 6+

Co wspierają? Naukę pisania, kaligrafię, kształcenie językowe, umiejętność planowania

Do czego wykorzystać? Do nauki równego i dobrze rozplanowanego w przestrzeni kartki pisania, do edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem wycinanek i naklejek

Ten zeszyt to jeden z niewielu na rynku produktów z kategorii „w trzy linie”, który wydano w formacie A4. Drobiazg, a jednak szalenie istotny, gdy nasze dziecko dopiero zaczyna się uczyć pisać lub gdy pisze rozwlekle. W klasach 1-3 często praktykuje się wycinanie obrazków z zeszytów ćwiczeń i wklejanie ich do zeszytów ucznia. Oznacza to często brak miejsca i chaotyczne rozmieszczenie notatek dziecka. W formacie A4 dużo łatwiej pierwszakowi zmieścić całą lekcję na jednej stronie. Dodatkowy atut zeszytów artystycznego duetu papierniczego Suska & Kabsch to piękny design, który wyróżnia je na tle innych wyrobów papierniczych dla dzieci. Docenią to na pewno rodzice, którzy chcą kształtować gust dziecka od początku. Suska & Kabsch to doskonała alternatywa dla komercyjnych zeszytów z marketów.

Zeszyty Suska & Kabsch kupisz tu.

Plansze dwustronne do nauki pisania Essentiel Janod

Dla kogo? Dzieci 1+, optymalnie ok. 6 lat

Co wspierają? Koordynację ręka-oko, naukę pisania i czytania, integrację sensoryczną

Do czego wykorzystać? Motoryka dłoni, nauka kształtów i kolorów, nauka pisania wielkimi i małymi literami

Zaawansowana wersja popularnych suchościeralnych literek. To wzornik liter pisanych i drukowanych, stąd jest idealny dla starszych dzieci, optymalnie zerówkowiczów czy pierwszaków. Są tu linie i szlaczki pozwalające na bezstresową naukę pisania krok po kroku. Karty-plansze Essentiel francuskiej firmy Janod pomagają też w opanowaniu rozpoznawania wielkich i małych liter. Choć to dobra zabawa dla starszaka, plansze Janod mogą być używane też przez młodsze dzieci, już od pierwszego roku życia, ze względu na walory sensoryczne – na odwrocie znajdują się szorstkie w dotyku litery ze strzałkami wskazującymi kierunek ruchu paluszków. To świetna zabawka na początek przygody z poznawaniem literek. W skład zestawu wchodzi 30 kart z solidnego kartonu, które przechowuje się w równie solidnym pojemniku do postawienia na biurko. Warto wiedzieć, że jest to alfabet francuski, więc pojedyncze litery (takie jak małe pisane „z”) nieznacznie różnią się stylistyką od polskiego elementarza.

Plansze Essentiel Janod kupisz tu.

Seria Dłuuugie rysowanki od CzuCzu Kids

Dla kogo? Dzieci 4+

Co wspierają? Koordynację ręka-oko, naukę pisania i czytania, naukę liczenia

Do czego wykorzystać? Ćwiczenia grafomotoryczne w domu

Zeszyty z aktywnościami do pisania szlaczków, liter, cyfr i kolorowania udowadniają, że grafomotoryka może być interesująca i łączyć się z budowaniem kreatywności. Wystarczy złapać ołówek czy kredki w dłoń, i do dzieła! Dłuuugie rysowanki CzuCzu to naturalny wstęp do nauki pisania i czytania oraz sposób na wsparcie twórczej ekspresji u dzieci. Zadania ćwiczące są tak dobrane, że doskonalą coraz bardziej precyzyjne ruchy dłoni. W serii Dłuuugie rysowanki znajdziecie 10 zestawów dla dzieci w wieku od 18 miesięcy do 5 lat. Dzięki nim mogą krok po kroku rozwijać swoje zdolności motoryczne. I znów – zeszyty są nieduże, lekkie, kompaktowe, ale napakowane zajmującą treścią.

Dłuuugie rysowanki CzuCzu kupicie tu.

 

Kolorowanki OMY

Dla kogo? Dzieci 3+

Co wspierają? Doskonalenie sprawności manualnej, naukę prawidłowego chwytu, rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej, naukę precyzji ruchów dłonią

Do czego wykorzystać? Do treningu grafomotorycznego przez zabawę, nauki dokładności i staranności, współpracy z innymi dziećmi, dodatkowo do nauki geografii

Dzieci zazwyczaj chętnie podejmują zabawę z kolorowankami, jednocześnie ucząc się dobrego chwytu i poprawiając swoje umiejętności grafomotoryczne przez zabawę. Produkty marki OMY wyróżnia duża liczba detali, przez co już samo obserwowanie ich stanowi dla dziecka edukacyjną rozrywkę. Wśród różnych wariantów kolorowanek, bardzo przydatne do pracy grupowej (lub w rodzinach wielodzietnych) są te w formie dużych rolek, bo pracę nad kolorowaniem może wykonywać kilkoro dzieci naraz. Bonusem są tematy kolorowanek – znajdziemy wśród nich całkowicie abstrakcyjne zagadnienia takie jak fiesta czy świat wyobraźni, ale są też takie, które nauczą dzieci ciekawostek turystycznych i geografii wielkich miast (np. kolorowanki Paris, Berlin czy San Francisco). Klasyczne kredki ołówkowe OMY składają się z 16 sztuk w jaskrawych kolorach i są pakowane w wygodne nieduże pudełko.

Kolorowanki w rolce OMY kupicie tutaj, a kredki tu.

Alfabet do nauki pisania i czytania PILCH

Dla kogo? Dzieci 3+

Co wspiera? Integrację sensoryczną, grafomotorykę

Do czego wykorzystać? Wprowadzanie liter pisanych i cyfr, nauka czytania, nauka pisania i liczenia

Nie zabawka, a pomoc edukacyjna, zaprojektowana w porozumieniu z ekspertką – prof. zw. dr hab. Martą Bogdanowicz, psychologiem i autorką Metody Dobrego Startu. Czym jest alfabet marki PILCH? To 88 tabliczek przedstawiających litery z pisanego alfabetu polskiego. Do tego w zestawie są tabliczki z cyframi, dwuznakami, a także plus, minus i znak równości. Łatwo zgadnąć, że zestaw służy przedstawieniu dzieciom liter, cyfr i nauki prostych działań. To dużo więcej niż zwykłe literki: drewniane tabliczki mają specjalne szorstkie wyżłobienia, dostosowane do opuszka palca dziecka. Według specjalistów wprowadzanie liter właśnie w ten sposób – z zachętą do wodzenia paluszkiem po szorstkich wyżłobieniach – jest bardzo skuteczne i przemawia za pomocą wielu bodźców do dziecięcej wyobraźni. Dzięki tej prostej zabawie można wyraźnie przyspieszyć naukę pisania i czytania w szkole podstawowej. Profesor Bogdanowicz, która konsultowała powstanie tego produktu, wydała około 400 publikacji z zakresu psychologii klinicznej dziecka, w tym ok. 30 książek naukowych i popularnonaukowych, opracowała też we współautorstwie kilkadziesiąt narzędzi do diagnozy ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej. Naszym zdaniem ogromną zaletą alfabetu PILCH, oprócz rekomendacji fachowców, jest solidność i jakość wykonania, która sprawia, że może on długo służyć niejednemu dziecku. Tabliczki są sprzedawane w dopasowanym drewnianym pudełku. Osobno można dokupić drewniany rysik, który ma pomóc dziecku w wodzeniu po wyżłobieniach i nauce trzymania narzędzia pisarskiego.

Alfabet PILCH kupisz tu.

To już wszystko w naszym zakupowym poradniku. Dajcie znać w komentarzach, kiedy rozpoczęliście naukę pisania ze swoimi dziećmi i jakie metody polecacie!

*Monika Pruszkowska – mgr fizjoterapii, diagnosta i terapeuta SI, pedagog. Pracuje w warszawskich poradniach psychologiczno-pedagogicznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym

*Anna Adamczyk – nauczycielka wczesnoszkolna i przedszkolna, nauczycielka Montessori, prowadzi bloga i sklep z pomocami  Uczymy i Bawimy.

Dodaj komentarz