artykuł sponsorowany współpraca reklamowa

Jak dobrać rozmiar piłki do ćwiczeń?

Kilka praktycznych porad

Jak dobrać rozmiar piłki do ćwiczeń?
materiały prasowe

Piłki gimnastyczne zyskują na popularności. Wykorzystuje się je nie tylko w rehabilitacji i treningach ogólnorozwojowych, lecz także w ćwiczeniach wzmacniających i rozciągających. Poza tym taką piłkę można wykorzystać do urozmaicenia treningu niemal wszystkich partii ciała. Ważne jest jednak, aby wybrać model, który najlepiej spełni nasze potrzeby. Dlatego podpowiadamy, jak dobrać rozmiar piłki do ćwiczeń.

Jaka piłka gimnastyczna?

Piłka gimnastyczna to inaczej piłka do ćwiczeń. Jak sama nazwa wskazuje, jest to podstawowe wyposażenie sali gimnastycznej, siłowni oraz gabinetów rehabilitacyjnych, ponieważ służy do wykonywania rozmaitych ćwiczeń.

Oferta piłek gimnastycznych jest bardzo szeroka. W sklepach znajdziemy modele w różnych rozmiarach, kształtach i kolorach. Poza tym poszczególne piłki mają inne przeznaczenie.

  • Piłka fitness – jest to klasyczna wersja piłki gimnastycznej, która wykorzystywana jest najczęściej w czasie pilatesu lub zajęć fitness. Zazwyczaj taka piłka wykonana jest z gumy PCV.
  • Piłka gimnastyczna – to trwalsza i odporniejsza na uszkodzenia wersja piłki gimnastycznej, ponieważ wykonana jest z pianki ABS. Taka piłka jest bezpieczna w użyciu, szczególnie, gdy się na niej siedzi. Z tego względu polecana jest do ćwiczeń dla kobiet w ciąży.
  • Piłka gimnastyczna z uchwytami – została zaprojektowana z myślą o treningach fitness i korygowaniu postawy przez zabawę. Taka piłka ma uchwyty z linkami, dzięki którym można na niej wykonywać całą gamę różnych ćwiczeń.
  • Piłka rehabilitacyjna z kolcami (piłka z wypustkami) – taka piłka może mieć wypustki na całej powierzchni albo tylko w pewnych partiach. Świetnie nadaje się do masażu, ponieważ kolce masują mięśnie, rozluźniają je i stymulują. Poza tym taka piłka pobudza krążenie. Sprawdzi się zarówno do rehabilitacji, masażu, jak i do pilatesu czy jogi.
  • Minipiłka gimnastyczna – to mała wersja klasycznej piłki gimnastycznej. Jej średnica wynosi zazwyczaj od 15 do 25 cm. Taka piłka stosowana jest do wzmacniania mięśni danych partii ciała, a także do ćwiczeń ogólnorozwojowych.

Jak dobrać rozmiar piłki do ćwiczeń?

Jak dobrać wielkość piłki? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby, które chcą nabyć piłkę do ćwiczeń. Ze względu na to, że w sprzedaży dostępne są piłki o różnym przeznaczeniu, przed zakupem powinniśmy się zastanowić, w jaki sposób będziemy korzystać z takiej piłki.

Jeśli zależy nam na rehabilitacji kolan, stóp czy łokci, powinniśmy wybrać małą piłkę o średnicy maksymalnie do 26 cm. Sprawdzi się ona również do ćwiczeń rozciągających, wzmacniających i korekcyjnych. Z kolei malutkie piłki gimnastyczne będą dobrym sposobem na rozładowanie stresu i emocji. Duża piłka będzie natomiast odpowiednia zarówno do ćwiczeń, jak i do siedzenia.

Piłka do ćwiczeń a wzrost

Najważniejsze jest jednak, aby wybrać piłkę do ćwiczeń, która będzie dostosowana do wzrostu użytkownika. Zapewni to nie tylko komfort podczas wykonywania ćwiczeń, ale przede wszystkim zwiększy ich efektywność. Dobrze dobrana piłka, to również prawidłowa technika ćwiczeń, a co za tym idzie mniejsze ryzyko kontuzji.

A zatem, jak dobrać rozmiar piłki do ćwiczeń? Łatwo się domyślić, że im wyższy użytkownik, tym większą piłkę powinien wybrać. Dla dorosłych najczęściej zaleca się piłki gimnastyczne w rozmiarze od 55 do 85 cm. Natomiast dla dzieci polecane są modele o średnicy ok. 45 cm.

Tabela rozmiarów piłek do ćwiczeń

Wzrost użytkownika Średnica piłki
do 140 cm 35 cm
141-150 cm 45 cm
151-165 cm 55 cm
166-175 cm 65 cm
176-190 cm 75 cm
powyżej 191 cm 85 cm

 

Jest jeszcze jeden sposób, aby sprawdzić, czy piłka jest odpowiednia dla danej osoby. Wystarczy na niej usiąść i sprawdzić kąt ugięcia kolan. Jeśli mieści się on w przedziale 90-100 stopni, to znaczy, że piłka jest odpowiednia. Jeżeli jednak jest mniejszy, to należy wybrać piłkę o rozmiar większą.

Ile napompować piłkę gimnastyczną?

Piłkę do ćwiczeń można napompować zwykłą ręczną lub nożną pompką – wielu producentów dołącza taką pompkę do zestawu. Do napompowania możemy też użyć pompki rowerowej, a nawet kompresora (w takim przypadku należy piłkę pompować stopniowo). Piłkę gimnastyczną należy napompować do jej nominalnej średnicy. Dobrze napompowana piłka nie może by twarda. Musi się jeszcze delikatnie uginać pod naciskiem kciuka.

Jak dobrać rozmiar piłki do siedzenia?

Na początku piłki gimnastyczne były wykorzystywane tylko do ćwiczeń i rehabilitacji. Jednak od jakiegoś czasu zainteresowano się ich pozytywnym działaniem na kręgosłup. Okazuje się, że taka piłka do ćwiczeń z powodzeniem jest w stanie zastąpić nam krzesło. Co więcej, pozwala ona na tzw. aktywne siedzenie, podczas którego uruchamiają się mięśnie podtrzymujące kręgosłup. Prawidłowa pozycja polega na siedzeniu na samym końcu siedziska i oparciu ciężaru ciała na guzach kulszowych, a nie na kości krzyżowej.

Jeśli piłka ma nam służyć do siedzenia, jej wielkość będzie kluczowa. Średnica piłki musi być dobrana zarówno do naszego wzrostu, jak i wysokości biurka.

  • Osoby do 155 cm wzrostu – piłka o średnicy 55 cm.
  • Osoby o wzroście 155-170 cm – piłka o średnicy 65 cm.
  • Osoby o wzroście powyżej 170 cm – piłka o średnicy 75 cm.

Na piłce powinniśmy usiąść całym ciężarem ciała, swobodnie ustawiając stopy na podłodze. Kolana powinny znajdować się mniej więcej na tej samej wysokości, co miednica. Natomiast między udami a górną częścią ciała powinien być kąt prosty.

Dodaj komentarz