ciąża karmienie piersią

Dbanie o siebie w pigułce

Mamy sposoby na formę i dobre samopoczucie

Dbanie o siebie w pigułce
Bartłomiej Sasuła

Przyjście na świat dziecka to rewolucja w życiu każdej z nas. Jak opisać jej skalę, gdy w domu pojawia się kolejny mały członek rodziny? Z jednej strony doświadczenie i nieco większy luz pomagają. Z drugiej – w „pełnej chacie” z dziećmi w różnym wieku czasu na celebrowanie nowej rzeczywistości jest nieco mniej. Nie mówiąc o znalezieniu chociaż kilku chwil na zadbanie o swoje potrzeby.

Wiadomo, miłość i radość się mnożą, gdy się je dzieli, ale czas i siły nie funkcjonują według tych samym reguł. Dla dobrostanu i spokoju swojego i całej rodziny ustalcie nowe zasady. Wśród nich – 3 podstawowe sposoby na dobre samopoczucie i zdrowie mamy. Uwaga! Te patenty sprawdzą się także w ciąży, więc warto jak najwcześniej włączyć je do codziennej rutyny.

Nie, nie musimy być w nowej rzeczywistości perfekcyjnie zorganizowanymi królowymi multitaksingu. Po prostu pamiętajmy o sobie i pozwólmy innym również zauważyć nasze potrzeby. Nowe życie to wielka zmiana dla całej rodziny i wszyscy chcą w tym uczestniczyć. Wprowadźcie starsze rodzeństwo w codzienność z noworodkiem. Podawanie pieluszek czy asystowanie przy kąpieli to piękny sposób na zapoznanie się z nowym członkiem rodziny.

To także dobry czas na wzmocnienie relacji z babciami, dziadkami, ciociami czy bliskimi sąsiadami. Każdy znajdzie swój sposób na wspólne rozrywki i wypoczynek z dziećmi. A my, mamy, pomyślmy o sobie! Jak to wygląda w rodzinie wielodzietnej, w układzie rodzice – dwa starszaki – noworodek, pokazuje Milena Palkij.

SEN I RELAKS

„Śpij, gdy dziecko śpi” – wszystkie to słyszałyśmy. Tylko jak to zrobić, gdy każde dziecko ma inny rytm dnia, a w międzyczasie jest milion spraw do zrobienia? My radzimy: „rób tak, by wam było wygodnie (chociaż czasami)”. Jeżeli do tej pory nie potrafiłyście, to jest to najwyższy czas, by nauczyć się korzystać z pomocy innych. Babcia może przynieść obiad, koleżanka zabrać starszaka na plac zabaw ze swoimi dziećmi. Mama niech w tym czasie ładuje swoje akumulatory. Przyjemna kąpiel zamiast szybkiego prysznica, a może minirandka z partnerem? Ktoś wybierze patrzenie na noworodka – rozumiemy! Każda z nas ma znaleźć swój najlepszy sposób na relaks.

Współspanie u was działa? Świetnie, dzięki temu można ukoić maluszka bez wstawania i stawiania przy tym całej rodziny na nogi. U Mileny ta opcja świetnie się sprawdza: Jeszcze przed porodem zdecydowaliśmy się na ogromne łóżko w naszej sypialni. Dzięki temu śpimy w piątkę i naprawdę każdy z nas się wysypia! Mia jest przystawiana do piersi, zanim na dobre się rozbudzi, gdy jeszcze cichutko kwili. Oczywiście noce bywają różne, ale co do zasady – tak jest każdemu, a mi przede wszystkim, najwygodniej. A wspólne poranki to coś wspaniałego!

Często długie sesje karmienia to jedyny czas, kiedy można w spokoju posiedzieć w ulubionym fotelu. Korzystajcie! Starsze dzieci domagają się w tym czasie uwagi? Zaplanujcie aktywności, które pozwolą na chwilę w bezruchu i względnej ciszy. Wspólne czytanie książek zainteresuje kilkulatka, a głos mamy przy okazji uspokoi malucha przy piersi. Rysowanie, planszówki, puzzle – znajdźcie sposób dla kategorii wiekowej domowników.

Doświadczone mamy wiedzą też, że czasem warto odpuścić. Dodatkowy odcinek bajki po ciężkim dniu to nie koniec świata, a szansa na złapanie oddechu. Prasowanie czeka? Poczeka. Czasem można włożyć je tylko do szafy, dla dobra swojego, rodziny, a także i planety.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Pod tym hasłem nie widzimy powrotu na siłownię czy do biegania maratonów na miesiąc po porodzie. Po pierwsze, powtarzamy za lekarzami, że aktywność fizyczną warto przełożyć na czas po połogu. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek treningów niezbędna jest konsultacja ginekologiczna, często też wizyta u fizjoterapeutki. Po drugie – nie ma jednego idealnego sposobu na powrót do formy i lepiej zrobić to po swojemu. Tak, jak potrzebujecie i jak pozwala… rodzeństwo.

Zacznijcie od spacerów – tylko we dwójkę albo w większym gronie. Ruch na świeżym powietrzu to dobry sposób na przewietrzenie głowy, rozbudzenie ciała i lepszy sen, również noworodka. Szczególnie po tak obciążającym okresie, jakim jest ciąża i połóg, skupmy się na oddechu i mięśniach dna miednicy. Taki trening można wykonywać efektywnie nawet w trakcie karmienia czy pilnowania starszaka podczas zabawy w piaskownicy.

Jak podchodzi do tego Milena?

Zupełnie nie mam ciśnienia. Jak uda mi się rozłożyć matę i poćwiczyć – fajnie. Jak nie – może spróbuję jutro albo w weekend. Z Mają i Milą było tak samo. Daję sobie czas na powrót do ćwiczeń w takiej formie i częstotliwości, jak dawniej. Z doświadczenia wiem, że wcześniej czy później się to uda.

Pamiętajcie o prawidłowej postawie. Wygodna pozycja przy karmieniu, prawidłowy sposób podnoszenia dziecka, przewijak na optymalnej wysokości – warto mieć to z tyłu głowy i wprowadzić jako zdrowe nawyki. Kręgosłup będzie wdzięczny, a wam łatwiej będzie wrócić do ulubionych aktywności.

DIETA I SUPLEMENTACJA

Jedz sezonowo, różnorodnie i stosuj suplementy – tych zasad należy trzymać się o każdej porze roku, a latem jest to wyjątkowo proste. Uginające się od obfitości owoców i warzyw stragany cieszą oczy i zachęcają do eksperymentów.

Lubię gotować i to głównie ja zajmuje się tym w naszym domu. Teraz, po pojawieniu się Mii, z pomocą przychodzi moja mama. Mamy też swoje sposoby na szybkie posiłki, zamrożone zapiekanki czy zawekowane bazy do sosów. Nie zawsze jest przestrzeń na dwudaniowy obiad z deserem, ale czy tak musi być? Dajemy radę!

Okres ciąży i karmienia piersią to czas wyjątkowo wymagający pod kątem dostarczania składników odżywczych. Zróżnicowaną dietę powinnyśmy uzupełniać odpowiednio dobranymi suplementami. Omegamed Optima Start i Forte to preparaty przygotowane z myślą o kobietach planujących ciążę, w ciąży i karmiących piersią, zapewniające dostarczenie wartościowych składników na optymalnym poziomie. Omegamed Optima Start przeznaczone są dla planujących ciążę i w pierwszych 12. tygodniach po zapłodnieniu. W jednej kapsułce połączono 4 niezbędne składniki: DHA, witaminę D, jod i foliany złożone ActiFolin®. Omegamed Optima Forte to zestaw dla kobiet przez cały okres ciąży, warto go włączyć zwłaszcza od 13. tygodnia. Można go stosować również przy karmieniu piersią. To optymalny zestaw pięciu składników w dawkach zgodnych z aktualnymi zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. W preparacie znajdziemy 2 rodzaje kapsułek: DHA oraz optima. Optima to złożone źródło folianów ActiFolin® w wysoko przyswajalnej, aktywnej formie kwasu foliowego. Istotnym elementem jest także witamina D, odpowiedzialna za budowanie naszej odporności oraz korzystnie wpływa na kości. Kolejnym pierwiastkiem w składzie tabletki optima, którego potrzebujemy więcej ze względu na obciążenie organizmu w okresie ciąży i karmienia, jest jod. Omegamed Optima Forte zawiera dodatkowo dawkę żelaza pozwalającą na uzupełnienie niedoborów tego składnika w diecie.

Wszystkie produkty Omegamed  to wysokiej jakości surowce, w tym kapsułka z opatentowaną formułą DHA z alg. Pozyskiwany z pierwotnego źródła kwas DHA ma lepszy smak, dobrą przyswajalność i wysoką tolerancję. Nie powoduje mdłości jak olej rybi, co jest szczególnie istotne w okresie wyjątkowej wrażliwości organizmu. Co więcej – algi, z których pozyskiwany jest DHA, są hodowane w kontrolowanych warunkach, poza zbiornikami morskimi. Oznacza to brak ryzyka kontaktu z niebezpiecznymi zanieczyszczeniami, jak rtęć. Suplementacja DHA w czasie ciąży i karmienia piersią pozwala na uzupełnienie niedoborów u mamy, jak również wpływa pozytywnie na mózg, układ nerwowy i odpornościowy w rozwoju prenatalnym i po przyjściu na świat dziecka.

Stosowanie suplementów to niezbędne uzupełnienie diety i… spore ułatwienie, zwłaszcza dla bardzo zajętych mam. Wiemy, że są dni, kiedy udaje się zjeść tylko złapaną w biegu kanapkę. Są też takie, gdy lody zastępują praktycznie każdy posiłek. I to jest OK!

Dla mam, które lubią gotować, godzina (albo i więcej) w samotności w kuchni to też sposób na czas dla siebie. To sytuacja win-win – wszyscy domownicy czekają na popisowy letni makaron z bakłażanem. Nie tylko dla umiarkowanych fanek kulinarnych eksperymentów rozwiązaniem może być zaangażowanie innych członków rodziny. Niech starsze dzieci pomagają (na miarę swoich możliwości) w przygotowaniu posiłków – dla nich to prawdziwa frajda! Śniadanie, kolacja, ale też obiad w formie bufetu to dla rodziców wygodne wyjście, dla najmłodszych – urozmaicenie, a dodatkowo zajęcia sensoryczne, poznawanie kolorów, smaków i faktur.

A co z najmłodszym domownikiem? Od pierwszych dni może być włączony w rodzinne życie u boku w miarę wypoczętej, wystarczająco zorganizowanej, a na pewno bardzo szczęśliwej mamy.

Mamy wielodzietne – jakie są wasze sposoby na dbanie o siebie?

Materiał powstał we współpracy z Omegamed.

Dodaj komentarz