nauka języka

7 faktów i mitów o nauce języka obcego

Novakid, can we play?

7 faktów i mitów o nauce języka obcego
Karolina Świątek

How are you today? Better? Człowiek ma fantastyczną umiejętność adaptacji i pewnie większość z was nie tylko przyzwyczaiła się do realiów lockdown, ale też zaczęła dostrzegać i wykorzystywać z pożytkiem domowy czas.

Połowa z nas próbuje sił w wypiekach chleba, druga gra w karty, a trzecia śpiewa piosenki po angielsku. Lekcje online sprawdzają się teraz wyjątkowo, dziś przy okazji lekcji ze szkołą Novakid przypominamy sobie, dlaczego na naukę języka nie jest za wcześnie. A może słowo naukę, zmienimy na zabawę?

Zanurzenie się w język to niekoniecznie obłożenie się książkami po czubek nosa. Nie musi to też być wykuwanie na pamięć odmiany czasowników wydrukowanych w tabelce. Co za ulga i zazdrość, że nas w naszym pokoleniu uczono języków troszkę inaczej. Mała Marcysia testuje dziś lekcję z Novakid, szkołą, która zaprasza dzieci w wieku 4-12 lat. A my rozprawiamy się z faktami i mitami na temat nauki języka!

 1. Dzieci uczą się języka szybciej niż dorośli – MIT

Ten pogląd wziął się z obserwacji dzieci imigrantów, którzy adaptowali się językowo w nowym kraju dużo szybciej niż rodzice. Według metodyków językowych dzieciom po prostu wystarcza mniejszy zasób do komunikowania się z otoczeniem i nie są sfrustrowane nauką, nie denerwują się, że czegoś nie rozumieją.

Jest natomiast prawdą, że dzieci uczące się przed 10 rokiem życia mają dużo lepszą wymowę, niż rodzice (Asher& Garcia, 1969; Oyama, 1976). Mózg dziecka jest niezwykle plastyczny, dzieci potrafią wymawiać dźwięki nieistniejące w ich ojczystym języku – im później, tym ta umiejętność słabnie. Po narodzinach mały człowiek jest w stanie usłyszeć i rozpoznać dźwięki wszystkich znanych nam języków!

2. Jeśli dziecko nie umie nic powiedzieć i boi się mówić w języku obcym, to znaczy, że się niczego nie nauczyło – MIT!

No, pochwal się Jasiu i powiedz coś cioci po angielsku, przecież uczysz się już dwa lata. No jak to nie umiesz… Blisko stąd do wydawania sądów, że może lekcje są złe, a może nauczyciel nie taki, a może dziecko leniwe. Zanim maluch zacznie mówić, słucha – tak jak w przypadku języka ojczystego. Zanim zacznie się z nami komunikować, będzie w stanie rozumieć większość poleceń i pytań. Nie martwcie się, że nie odpowiada cioci Bożence na pytanie how was your holiday? i nie oczekujemy, że wyrecytuje to, czego się dziś nauczyło.

3. Dziecko szybciej się uczy, gdy nauka jest powiązana z zabawą i pomocami wizualnymi – FAKT! 

Szkoły językowe już dawno odeszły od metody koncentrowania się na gramatyce od samego początku, zapamiętywania gramatycznych regułek. Nauka to zabawa, fiszki z obrazkami, piosenki, a nawet bajki po angielsku. Nauczyciel używa wielu powtórzeń, upraszcza zdania i zachęca do bawienia się. Kolorowanki i śpiewanie to też nauka!

4. Nauka czyli zabawa – FAKT!

Wykorzystujmy naturalną chęć dziecka do zabawy. Ruszanie się, taniec, śpiew, gry, odgrywanie ról dadzą więcej, niż próby tłumaczenia języka. Przyswajanie go jest skuteczniejsze niż nauka i dużo lepiej motywuje. Zmuszanie Jasia do nauki angielskiego niewiele tu pomoże, podobnie jak odpytywanie, które wywołuje w maluchu presję i poczucie, że może się rodzica zawiodło.

 

Po narodzinach mały człowiek jest w stanie usłyszeć i rozpoznać dźwięki wszystkich znanych nam języków!

5. Nauka języka rozwija nasz mózg – FAKT!

Każdy człowiek posiada około 100 miliardów szarych komórek, które z czasem obumierają. Nauka nowych rzeczy to najlepszy trening dla naszego mózgu. Ucząc się języka, nowych słów i znaczeń, stymulujemy neurony do tworzenia nowych połączeń między sobą. Wysyłane między nimi sygnały mogą być słabe lub silne. Te pierwsze to na przykład powtarzanie nudnej listy słówek czy słuchanie jednym uchem angielskiego w samochodowym korku. Im bardziej dany sygnał powiążemy z emocjami, zabawą, tym będzie silniejszy, a nasz mózg uzna, że warto go zapamiętać. It’s simple!

 

*

6. Native speaker sprawdza się lepiej, gdy opanowaliśmy już podstawy języka – MIT!

Zacznijmy od tego, że native speaker to niekoniecznie osoba, która umie uczyć innych. Do tego trzeba być dobrym nauczycielem i metodykiem. Może zastanawiacie się: a co, jeśli moje dziecko nie zna ani słowa i nic nie zrozumie ze słów Anglika? Oczywiście, że na początku nie zrozumie, ale skojarzy kontekst, zaciekawi się, powtórzy lub zrozumie, obserwując mimikę i gesty. A co dodatkowo wnosi native speaker do nauki? Oprócz wymowy, idiomów, powiedzonek – po prostu całą wiedzę o danej kulturze!

7. Nauka języka online nie jest skuteczna – MIT!

Zapytałam nauczycieli ze szkoły językowej o ich doświadczenia oraz opinie rodziców, którzy korzystają z lekcji prowadzonych zdalnie. Zajęcia są dopasowane do wieku (tak więc dla młodszych dzieci jest to optymalne 25 minut), powadzone są przez nauczycieli anglojęzycznych. Nie powinno to nikogo przestraszyć – podstawą nauki jest komunikacja i metoda pełnego fizycznego reagowania (zwana po angielsku Total Physical Response). Komunikacja zawiera w sobie związek praktyki w mówieniu i uczeniu gramatyki, jest to metoda pełnego fizycznego reagowania i polega na użyciu gestów i mimiki. Na zajęciach lektor adaptuje się do poziomu dziecka – używa tylko znajomej dla niego leksyki, modeluje przypadki, a nie tłumaczy reguły. Ważne, że dziecko dobrze się bawi i chętnie uczestniczy w takich zajęciach. W Novakid stosowana jest technika VR (virtual reality), która dodatkowo urozmaica i angażuje dzieciaki.

*

Mój syn ma barierę językową, moja córka uczy się, a nie umie nic powiedzieć, piosenki to zabawa, a nie nauka – wkładamy te mity do kosza. Czas, jaki spędzamy teraz w domach, warto wykorzystać na przemycanie i zanurzanie dzieci w obcym języku – oglądanie bajek w języku oryginalnym, słuchanie piosenek (na YouTube jest ich mnóstwo, na przykład Super Simple Songs dla najmłodszych), zagadywanie dzieciaków po angielsku codziennie przez kilka minut, nawet jeśli nie kwapią się, by nam odpowiadać. Let’s have fun! Pod tym linkiem zapiszecie się na lekcję próbną online!

 

*

 

W artykule korzystałam z prac i wywiadów z panią Iwoną Rybak oraz artykułu „Jak dzieci uczą się języków obcych – mity i fakty”.

*

Materiał powstał we współpracy ze szkołą Novakid.

www/Instagram/Facebook

Odkryj marki, o których piszemy

Novakid
Dodaj komentarz