Festiwal Filmowy Kino Dzieci

Czwarta edycja – Pora na ciekawość

Już 23 września ruszy czwarta edycja najlepszej filmowej imprezy dla dzieci. Pokazy prawie 100 filmów w 21 kinach, spotkania, wykłady, warsztaty – istna uczta. Tego nie można przegapić!

Kolejny rok z radością patronujemy temu wydarzeniu, bo jest wyjątkowe. Kolejny rok będziemy rozkoszować się z naszymi dziećmi seansami i towarzyszącymi im atrakcjami. To wielka gratka dla małych widzów: świetna selekcja tytułów, doskonale poprowadzone spotkania z ciekawymi postaciami, kreatywne warsztaty. Dla tych, którzy uczestniczyli w poprzednich edycjach, Festiwal Filmowy Kino Dzieci to prawdziwe święto, popytajcie sami wśród znajomych. My tymczasem podpytujemy dyrektorkę wydarzenia Kamilę Tomkiel-Skowrońską, czego możemy spodziewać się w tym roku.

*

Jaką publicznością są dzieci?

Ciekawą tego, co za chwilę obejrzy. Otwartą na historię, którą opowie film i na to, jaką techniką został zrobiony. Rozemocjonowaną w najlepszym tego słowa znaczeniu – nie mającą bariery w okazywaniu swoich wrażeń podczas seansu. Śmiejącą się, klaszczącą, tupiącą i komentującą na żywo wszystko, co wzbudza w niej emocje.

Czym kierujecie się wybierając filmy dla dzieci?

Przede wszystkim to muszą być dobre filmy. To kryterium, które dotyczy wszystkich festiwali – nie tylko tych dla dzieci. Nas przy programowaniu obowiązują jednak dodatkowe kryteria. W kontrze do tego, czym na co dzień zalewane są kina, przywiązujemy ogromną wagę do kategorii wiekowych, które przypisujemy filmom. Nie mamy jednej kategorii „bez ograniczeń wiekowych”. Dla nas 4-, 6- czy 9-latki to dzieci, którym proponujemy zupełnie inne kino, inaczej opowiedziane historie. Nie chodzi tylko o „straszne” sceny – z tym najczęściej kojarzy się nadawane filmom ograniczenie wiekowe. W naszym przypadku to sugestia, że filmy są dobrane odpowiednio do wieku widzów, do ich wrażliwości, postrzegania świata.

Chodzi o sposób opowiadania historii? 

Tak. Tematy poruszane w filmach są często takie same – to historie o przyjaźni, wyzwaniach stojących przed bohaterami, problemach, które rozwiązują. Różnicą jest to, jak te historie są opowiedziane. W programie Kina Dzieci, tak jak w programie „dorosłych” festiwali mamy więc fabuły i dokumenty, pełne i krótkie metraże, filmy aktorskie i animacje. Ważne jest to, w jaki sposób historia jest opowiedziana i czy twórcy filmu mieli obraz swoich przyszłych widzów. Czy wiedzieli dla kogo je robią. I czy film ma potencjał do tego, aby o nim porozmawiać po seansie, dowiedzieć się czegoś o świecie lub o sobie samym.

 

Stąd hasło tegorocznej edycji Festiwalu: „Pora na ciekawość”?

Dla mnie Kino Dzieci to pora na ciekawość świata, ludzi – bohaterów i twórców, ciekawość historii, które oglądamy w kinie, ale też ciekawość tego, jak powstały, jakimi technikami zostały zrobione, w jakich krajach były kręcone.

Pracując nad programem filmów i wydarzeń dodatkowych, myślę o Kinie Dzieci jako o czasie i miejscu, w którym widzowie coś ciekawego obejrzą, kogoś ciekawego spotkają, w czymś ciekawym będą mogły uczestniczyć i coś ciekawego będą mogły zrobić same.

Który film będzie tegoroczną perełką? 

Osobie, która odpowiada za program, bardzo trudno odpowiedzieć na takie pytanie. Muszę zadbać o to, by program był różnorodny i zależy mi na tym, aby każdy znalazł w nim coś ciekawego dla siebie.

Mam swoje ulubione filmy – Superagentkę, Blankę czy Hobbyhorse Revolution. Wszystkie opowiadają o silnych, wyjątkowych dziewczynach. Ciekawych kobiecych bohaterek wciąż brakuje w repertuarach kin, więc bardzo się staram, aby pojawiały się na naszym festiwalu jak najczęściej. Dla mojego 4-letniego syna perełkami będą te filmy, które opowiadają o bohaterach znanych z książek, które czytamy. Bardzo czeka na Mamę Mu i Pana Wronę oraz na Basię.

Co warto pokazać najmłodszym widzom? 

Premierowo gramy zestawy złożone z odcinków nowych polskich seriali. Żubra Pompika i wspomnianą przeze mnie przed chwilą Basię. Mamy też zestawy filmów krótkometrażowych, na które szczególnie namawiam. To okazja do obejrzenia bardzo różnorodnych kilkuminutowych historii. W sekcji Krótkie historie gramy zestawy Chłopiec w skorupce i inne filmy krótkie (6+) oraz Wielką przygodą małej linii i inne filmy krótkie (4+). Mamy też oczywiście pełne metraże dla najmłodszych. Obok Mamy MuZimowe przygody Jill i Joy czy Opowieści świnki. Przypominamy też filmy znane z poprzednich edycji Kina Dzieci – Hokus-pokus, Albercie Albertsonie czy Wielką wyprawę Molly.

Czego możemy spodziewać się w poszczególnych sekcjach festiwalowych?

Konkurs filmów pełnometrażowych zagramy w 20 miastach. Spośród tej ósemki filmów, z których większość grana jest w Polsce premierowo, widzowie z 20 miast wyłonią w głosowaniu najlepszy film. Zwycięzców wyłonią też 3 składy jurorskie – dziennikarzy, twórców oraz Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych.

Czy już wyłania się faworyt?

Ja czuję się mocno związana z Superagentką – filmem, nad którym prace skończyły się dosłownie przed chwilą. Film był do tej pory wyświetlany tylko w Danii, w której powstał. We wrześniu obejrzą go nasi widzowie, a w październiku Superagentka otworzy festiwal Cinekid w Amsterdamie – jeden z najważniejszych festiwali filmów dla dzieci w Europie. Superagentkę znam już od scenariusza. Trzymałam za nią kciuki – po przeczytaniu i obejrzeniu pierwszych, roboczych jeszcze materiałów, wiedziałam, że chcę go u nas pokazać. Lubię też Blankę. To piękna historia, wzruszająca, ale opowiedziana z ogromnym wyczuciem i wrażliwością. Poza tym zawsze się cieszę, kiedy mam okazję zaprosić do Polski film, który powstał na drugim końcu świata – Blanka jest koprodukcją filipińsko-włosko-japońską, a akcja toczy się w Manili.

Brzmi intrygująco. Ciekawie zapowiadają się też wspomniane już Krótkie historie.

Sekcja Krótkie historie to 3 zestawy filmów. Każdy dla innej kategorii wiekowej. Zobaczyć będzie można między innymi Pana Patyka (kolejną po Gruffalo zekranizowaną książkę Julii Donaldson), oscarowych Pana Hublota czy Niedźwiedzią opowieść.

Co roku prezentujecie kinematografię z wybranego kraju, w tym roku Czechy.

Po Norwegii, Niemczech i Francji pora na Czechy. W sekcji zaprezentujemy klasyki znane nam z dzieciństwa – Pata i Mata czy Krecika oraz filmy nowe, na czele z Niedoparkami.

Tegoroczną nowością jest sekcja Kino dzieci z nosem w książkach.

To filmowe adaptacje literatury dla dzieci. W tym roku obok klasyki – Dzieci z Bullerbyn czy Ronji, córki zbójnika, pokażemy adaptacje najnowszych, popularnych w Polsce serii, między innymi Tsatsiki, tata i wojna oliwkowa oraz wspomniane już Mama Mu i Pan Wrona czy Basia.

Kolejna nowość to Odkrycia, czyli filmy, które urzekły nas wyjątkowo obrazem lub historią. Pokażemy dwie fabuły, dwie animacje i dwa dokumenty. Skarby Marii Navarro obejrzałam na Berlinale i zaraz po seansie podeszłam do twórców, żeby zaprosić film na Kino Dzieci. Fragmenty dokumentu Hobbyhorse Revolution widziałam jeszcze na etapie prac na filmem i czekałam tylko, kiedy Finowie ukończą nad nim pracę. Nie chcę zdradzać zbyt wiele na temat tego wyjątkowego filmu, ale sprawdźcie w Internecie czym jest fenomen hobby-horsing w Finlandii. Lato 1993 to film, który bardzo mnie poruszył, chyba najbardziej w tegorocznej edycji. Wszystkie nasze odkrycia to filmy wyjątkowe.  Nie chcę powiedzieć, że są trudne, ale z pewnością wymagają wspólnego oglądania z rodzicem czy opiekunem, rozmowy po seansie i być może wspólnej analizy.

Co zobaczymy w Panoramie?

Tu pokażemy filmy wyróżnione przez jurorów i widzów w ubiegłym roku. Obok nich zaprezentujemy pełne metraże, które powstały w ostatnich latach w Europie i gościły w repertuarach wielu europejskich kin. Tu zwracam uwagę na dwa filmy, które opowiadają o wirtualnej rzeczywistości – Labirynt i Offline. W panoramie zagramy również Tarapaty w reż. Marty Karwowskiej – naszej tegorocznej jurorki. Z tym filmem czujemy się szczególnie związani i bardzo mu kibicujemy – scenariusz Tarapatów był rozwijany podczas naszych warsztatów developmentowych Kino Dzieci.Pro.

Z kim dzieci będą mogły się spotkać?

Przede wszystkim z dziecięcymi aktorami. Naszymi gośćmi będą Juna de Leeuw i Dave Gomez (Storm. Opowieść o odwadze), Flora Li Thiemann (Przygoda Nelly), Hanna Hryniewicka i Jakub Janota-Bzowski (Tarapaty).

Przyjadą do nas również reżyserki – Karla von Bengtson (Superagentka), Sigrid Klausmann (Nic bez nas), Galina Miklínová (Niedoparki).

Pojawią się oczywiście także polscy twórcy. Po seansie Basi spotkamy się z Zofią Stanecką i Marianną Oklejak – autorkami książek oraz z Marcinem Wasilewskim i Łukaszem Kacprowiczem – twórcami serialu. Żubra Pomika będziemy oglądać w towarzystwie Tomasza Samojlika – autora komiksów oraz twórców serialu – producentki Eweliny Gordziejuk i reżysera Wiesława Zięby. O Tarapatach opowiedzą Marta Karwowska – reżyserka i Agnieszka Dziedzic – producentka.

Festiwal to również warsztaty i wykłady, na co warto zwrócić uwagę? 

Polecam spotkania muzyczne, po seansach będzie można improwizować z Dagną Sadkowską i Michałem Górczyńskim albo uczyć się beatboxu z Patrykiem Tik Takiem Matelą. Uniwersytet Dzieci zorganizował dla nas trzy wykłady, twórcy Muzeum Domków dla Lalek będą oprowadzać po swojej siedzibie, wielu seansom towarzyszyć będą wstępy lub rozmowy po filmach. W weekendy zapraszamy też na warsztaty – będzie można stworzyć własny plakat Kina Dzieci, rysować, malować, ciąć, kleić, a nawet stworzyć własny mebel na warsztatach MajsterkoVOX.

Chciałabym też zaprosić na spotkania, wyjątkowo nie dla dzieci, a dla dorosłych. Wspólnie z Fundacją Familylab Polska (częścią Familylab Association, organizacji założonej przez światowej klasy duńskiego pedagoga Jespera Juula) przygotowaliśmy serię wydarzeń skierowanych do rodziców, nauczycieli i edukatorów filmowych. W programie mamy wykład „Wzajemna ciekawość, czyli o komunikacji dorosłych z dziećmi”, który wygłosi Dušanka Kosanović – psycholożka, terapeutka, trenerka Familylab Chorwacja; całodzienne warsztaty dla nauczycieli i edukatorów poświęcone edukacji filmowej i komunikacji z uczniami oraz dwa seminaria dla rodziców: „Jestem OK taki, jaki jestem” i „Dziecko w szkole”.

Dziękuję za rozmowę i zaproszenie, już nie możemy się doczekać.

Szczegóły programu festiwalu znajdziecie tu.

Rozmawiała: Paulina Filipowicz

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.